. | . | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Wat heeft het gekost in 2023 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
1.1 | Vrijetijdseconomie | -1.284 | -1.880 | -1.029 |
1.2 | Ruimte | -1.243 | -1.388 | -1.381 |
1.3 | Veehouderij | -210 | -419 | -184 |
1.4 | Voedingstuinb., fruitteelt, boomkwekerij | 0 | 0 | 0 |
1.5 | Economische zaken, verpachtingen enz. | -1.759 | -2.690 | -1.444 |
Totaal | Lasten | -4.496 | -6.377 | -4.038 |
Baten | ||||
1.1 | Vrijetijdseconomie | 158 | 216 | 131 |
1.2 | Ruimte | 0 | 1.251 | 1.694 |
1.3 | Veehouderij | 0 | 0 | 0 |
1.5 | Economische zaken, verpachtingen enz. | 943 | 2.069 | 1.433 |
Totaal | Baten | 1.101 | 3.536 | 3.258 |
. | . | Primaire Begroting 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Wat heeft het gekost in 2023 |
Storting in de reserves | -56 | -1.729 | -2.008 | |
Onttrekking van de reserves | 21 | 1.095 | 1.103 | |
Resultaat | -3.430 | -3.477 | -1.684 |
Analyse verschillen
Verschillen 2023 begroting na wijziging versus 2023 realisatie (incl. reservemutaties)
. | Begroting | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Onderverdeling beleidsvelden: | ||||
1.1 | Vrijetijdseconomie | -1.234 | -468 | 766 |
1.2 | Ruimte | -1.243 | -1.232 | 11 |
1.3 | Veehouderij | -210 | 25 | 235 |
1.4 | Voedingstuinb., fruitteelt, boomkwekerij | 0 | 0 | 0 |
1.5 | Economische zaken, verpachtingen enz. | -789 | -10 | 779 |
Resultaat | -3.476 | -1.685 | 1.791 |
een positief bedrag is een voordeel
een negatief bedrag is een nadeel
Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht. |
---|
1.1 Vrijetijdseconomie € 585.000 voordeel
Het stimuleren van economie en promotie € 492.000 voordeel
In 2023 is een deel van het budget niet benut omdat er in de eerste helft van het jaar geen beleidscapaciteit beschikbaar was voor vrijetijdseconomie. Daardoor is enerzijds vertraging ontstaan op de uitvoering van lopende projecten zoals de mountainbikeroutes en het vervolg van de campagne rondom de Limburgse Peel. Anderzijds zijn er geen nieuwe projecten opgestart. De verwachting was om in 2023 meer te investeren in marketing. Vanwege het gebrek aan opdrachtgeverschap, is de verstrekte opdracht voor de marketing strategie- en middelen stilgevallen en is het geraamde budget niet uitgegeven. Inmiddels hebben we een doorstart gemaakt op het ontwikkelen van de middelen. Regionaal gezien zijn er diverse projecten die in 2023 middelen vereisten maar inmiddels ook vertraagd zijn zoals vitale dagrecreatie en toeristische overstappunten. Vanwege de verstrekte subsidies dienen deze projecten op onderdelen in 2024 afgerond te zijn. Wat betreft het geraamde bedrag voor subsidies merken we dat de werkwijze niet tot voldoende resultaat leidt. We zijn afhankelijk van aangedragen projecten en een adviesraad die hierin een stimulerende rol heeft. In 2024 willen we, in overleg met de portefeuillehouder, de subsidieverstrekking middels meerdere subsidieregelingen verstrekken en hierin ook de samenwerking opzoeken met het Liof. Zo hopen we de drempel voor het aanvragen te verlagen en een grotere diversiteit aan projectenaanvragen te ontvangen. We stellen voor een bedrag van € 492.000 over te hevelen naar 2024.
Kermissen € 75.000 voordeel
Door de stijging van de stroomkosten hebben we de lasten hiervoor opnieuw moeten schatten. Uiteindelijk hebben we voor evenementen te weinig stroomkosten geraamd en voor kermissen juist weer teveel.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
1.3 Veehouderij € 235.000 voordeel
Visie veehouderij/uitvoeringsplan € 235.000 voordeel
Bij het vaststellen van de visie veehouderij en het uitvoeringsprogramma bij de visie veehouderij en haar projecten is budget gereserveerd. Per doelstelling uit de visie veehouderij is, verdeeld over 4 jaar € 600.000 in de begroting opgenomen. Het uitvoeringsprogramma en de projecten kennen ook een looptijd van 4 jaar. In de praktijk blijkt dat door personele wisselingen en krapte met gevolgen voor de planning en uitvoering de middelen niet ingezet konden worden zoals vooraf gepland. We stellen voor dit bedrag over te hevelen naar 2024.
1.5 Economische zaken, verpachtingen enz. € 779.000 voordeel
Regiodeal en investeringsagenda € 480.000 voordeel
De Regio Noord-Limburg heeft de provincie verzocht het convenant Investeringsagenda te verlengen, omdat de afgesproken bijdragen zowel bij de regio als bij de provincie nog niet benut zijn. Daarnaast is er een propositie voor de nieuwe Regio Deal ingediend. We stellen voor dit bedrag over te hevelen naar 2024.
Project Zandmaas € 85.000 voordeel
Wij ontvangen een vergoeding voor het winnen van zand en grind uit de Maas. De vergoeding is deels gebaseerd op de hoeveelheid gewonnen zand en grind. Deze regeling is afgelopen jaar ingegaan. We hadden deze ontvangsten nog niet begroot, dit is een voordeel voor onze exploitatie.
Pacht landbouwgronden € 35.000 voordeel
Het verschil ontstaat hoofdzakelijk doordat de pachtinkomsten van de reguliere pacht (doorlopende overeenkomsten), jaarlijks enorm kunnen fluctueren. Het ministerie van LNV bepaalt jaarlijks het veranderpercentage. Voor 2023 bedraagt het percentage 42%. Dit is hoger dan wij hadden verwacht, waardoor de inkomsten uit pachtovereenkomst is toegenomen.
Ketensamenwerking € 125.000 voordeel
De agrarische sector is een belangrijk speerpunt voor onze gemeente. In onze verbinding met ondernemers proberen we initiatieven te faciliteren en verder te brengen. We hebben de boomkwekerij ondersteund om te komen tot een stip op de horizon. Door de discussie over de mogelijke komst van windmolens liep dit proces vertraging op maar inmiddels wordt er weer goed doorgewerkt om deze groene, voor onze gemeente belangrijke sector, verder op de kaart te zetten. Door het ruimtelijke proces te faciliteren zijn er stappen gezet om te komen tot realisatie van een zogenaamde fruit campus die een bovenlokale rol kan vervullen voor zacht en hard fruit. De glastuinbouw zit midden in de energietransitie en is, samen met andere agrarische sectoren, op zoek naar alternatieve vormen van energie. Daarnaast zijn we actief deelnemer (stuurgroep en kernteam) in het traject om te komen tot een Toekomstperspectief Tuinbouw Limburg +. Samen met de provincie Limburg, LLTB, ondernemers en kennisinstellingen brengen we de kansen en bedreigingen voor de brede tuinbouwketen in beeld. Dit vertalen we naar de opgaven voor onze regio. We zitten in een veranderingsproces en resultaten zijn niet van vandaag op morgen zichtbaar en realiseerbaar. Het benodigde budget is nog niet volledig besteed in 2023. In 2024 zullen vervolgstappen worden gezet. We stellen voor een bedrag van € 125.000 over te hevelen naar 2024.
Weekmarkten € 23.000 voordeel
Het voordeel is ontstaan doordat de energielasten lager lagen dan begroot. Door de stijgende energiekosten in eerdere jaren hebben we rekening gehouden met een verdere stijging van de energielasten. Uiteindelijk viel deze stijging mee.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.