Werkgever
Personele bezetting Naast het werven van nieuwe medewerkers hebben we ons uiteraard ook op het behoud van de eigen medewerkers. Door het bieden van een goed werkklimaat waar talenten van medewerkers zo optimaal mogelijk worden benut. Aan de hand van Strategische Personeelsplanning anticiperen we op toekomstige ontwikkelingen. |
---|
Organisatieontwikkeling
Afgelopen jaar zijn de richtingen die zijn meegegeven vanuit het Bidbook verder uitgewerkt in een concrete koers, namelijk "Same gaon veur Grots!". In deze koers hebben we de kaders gesteld hoe we als organisatie toe willen groeien naar een Gezonde, duurzame en ondernemende organisatie. We doen dit op de sporen: opgavengericht- en programmatisch werken, de basis op orde waarin gewerkt wordt aan een solide professionele bedrijfsvoering, competenties, houding en gedrag en talenten en we hebben toegewerkt naar een nieuwe directiestructuur. Concreet zijn we aan de slag met programmatisch werken binnen de programma's Vitale Kernen en Duurzaamheid, we zijn aan de slag gegaan met het optimaliseren van twee primaire dienstverleningsprocessen (vergunningverlening, bezwaar en beroep) in een pilot waarin dienstverlening voorop staat. De eerste resultaten waren zeer positief en heeft ons doen besluiten deze methode breed uit te rollen in de organisatie in 2024 en verder. De samenwerking tussen het bestuur en de organisatie kan beter. Daarom hebben we als organisatie samen met het bestuur afspraken gemaakt over hoe we beter met elkaar kunnen samenwerken. we hebben een eerste aanzet gemaakt in opdrachtgever- en opdrachtnemerschap. Heldere opdrachten waarin rol duidelijkheid en beoogd effect scherp zijn geformuleerd. We zijn er nog niet maar het begin is gemaakt. Dat geldt ook voor het opmaken en voorbereiden van de P&C documenten waarin we meer nadruk leggen op het beoogd effect en impact en in mindere mate de financiële aard. We hebben de eerste stappen gezet om met onze teamhoofden te investeren in persoonlijk leiderschap. De teamhoofden en directie vormen een belangrijke sleutelrol in het doorvoeren uitdragen van wat we verwachten in hoe we samenwerken intern maar ook zeker met onze stakeholders buiten. Een wat meer zakelijke houding met oog voor de mens. |
---|
Werken aan de toekomst
Voor het op peil houden van de dienstverlening en bedrijfsvoering is in hoofdlijnen een plan opgesteld voor de verdere digitalisering, welke aspecten omvat als digitale toegang en afhandeling van onze producten en diensten, een moderne werkplek voor onze medewerkers, de ontwikkeling van de digitale vaardigheden van onze medewerkers en het meer en effectiever gebruiken van data voor beleidssturing en managementsturing. Het plan wordt stapsgewijs gerealiseerd. |
---|
Fraude en integriteitsmeldingen
Het college heeft een verantwoordelijkheden met betrekking tot fraude in het kader van de controle van de jaarrekening. Dit type fraude bevat het opzettelijke handelen door één of meerdere personen binnen de gemeente, waarbij gebruik wordt gemaakt van opzettelijke misleiding om onrechtmatig of onwettig voordeel te behalen. Een voorbeeld is het betalen van valse facturen waarbij één of meerdere personen binnen de gemeente betrokken zijn. Conclusie: Voorval buiten de gemeentelijke organisatie: |
---|
Rechtsmatigheidsverantwoording
Met de implementatie van de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening legt het college aan de gemeenteraad expliciet verantwoording af over de financiële rechtmatigheid van alle transacties. De controleverklaring van de accountant beperkt zich vanaf 2023 tot de getrouwheid van de jaarrekening, inclusief de expliciete rechtmatigheidsverantwoording van het college. De rechtmatigheidsverantwoording en de toelichting over afwijkingen en te treffen maatregelen dragen bij aan het gesprek tussen het college en de gemeenteraad over de rechtmatigheid en de kwaliteit van het systeem van sturing en beheersing. |
---|
Afwijkingen boven de rapporteringsgrens van € 150.000 | |
---|---|
x € 1.000 | |
Lasten per programma | + voordeel |
PROG-1 Economie en ruimte | € 2.061 |
PROG-2 Wonen, mobiliteit en openbare ruimte | € 1.187 |
PROG-3 Duurzaamheid: klim.amb/energ.trans/circ. | € 3.657 |
PROG-4 Soc. maatschap., participatie en voorz. | € 973 |
PROG-5 Cultuur, sport en onderwijs | € 850 |
PROG-6 Openb.orde/veiligheid, toezicht/handhav. | € 1.182 |
PROG-7 Bestuur, organisatie en samenwerking | € 332 |
PROG-8 Financiën | € -653 |
Baten per programma | + voordeel |
PROG-1 Economie en ruimte | € -269 |
PROG-3 Duurzaamheid: klim.amb/energ.trans/circ. | € -4.525 |
PROG-4 Soc. maatschap., participatie en voorz. | € 287 |
PROG-5 Cultuur, sport en onderwijs | € 360 |
PROG-6 Openb.orde/veiligheid, toezicht/handhav. | € -937 |
PROG-7 Bestuur, organisatie en samenwerking | € 465 |
PROG-8 Financiën | € 1.827 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | + voordeel |
R.1.02 Algemene reserve Onderhanden, onttrekking | € 950 |
R.1.02 Algemene reserve Onderhanden, toevoeging | € -1.300 |
R.1.05 Algemene reserve Vrij Aanwendbaar, onttrekking | € 1.300 |
R.1.05 Algemene reserve Vrij Aanwendbaar, toevoeging | € -761 |
R.2.01.01 Algemene reserve bouwgrondexploitatie, onttrekking | € 1.300 |
R.2.01.01 Algemene reserve bouwgrondexploitatie, toevoeging | € 407 |
R.2.01.06 Reserve poc-winsten, onttrekking | € -702 |
R.2.01.06 Reserve poc-winsten, toevoeging | € 945 |
R.2.02.17 Reserve Informatisering & Automatisering, onttrekking | € 221 |
R.2.02.32 Reserve GKM, toevoeging | € 529 |
Afwijkingen per programma boven de € 150.000
Voor de toelichting op deze verschillen wordt verwezen naar de programmaverantwoording per programma onder het kopje "wat heeft het gekost?".
De verschillende afwijkingen betreft meestal onderschrijdingen op lasten en baten die per saldo voor een belangrijk deel tegen elkaar wegvallen. Deze verschillen worden bij de vaststelling van de jaarrekening 2023 als acceptabel gezien. Deze verschillen worden in deze jaarrekening toegelicht en alsnog goedgekeurd bij de vaststelling van deze jaarrekening 2023 .
Maatregel die we nemen om dergelijke verschillen niet meer te rapporteren is een aanpassing van de financiële verordening die we in 2024 aan de raad zullen voorleggen.
Afwijkingen mutatie reserves boven de € 150.000
De afwijkingen van de mutaties reserves zijn acceptabel. Het betreft mutaties die voortvloeien uit het gemeentelijk beleid dat is bepaald in de Nota Reserves en voorzieningen. Afwijkingen zijn met name ontstaan doordat bij de jaarrekening blijkt dat de benodigde onttrekkingen van reserves lager zijn dan begroot.
M&O beleid
Misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) is niet als apart overkoepelend beleid vastgesteld. In de diverse verordeningen van de gemeente Horst aan de Maas zijn regels vastgesteld om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen. Daarmee voorkomen we dat een overkoepelend M&O-beleid steeds moet worden aangepast aan nieuwe verordeningen die voor de verschillende terreinen worden vastgesteld. Door de controle op de verschillende processen en de daaronder liggende verordeningen hebben we een duidelijk beeld of er wel of geen sprake is van misbruik en oneigenlijk gebruik. Wij hebben geen constateringen op dit onderdeel gehad.
Aanbestedingswet
Conform het vastgestelde normenkader beperkt de interne controle zich tot de Europese aanbestedingen.
De normen die gelden voor de Europese aanbestedingen zijn:
- Voor werken: € 5.382.000 (vanaf 2024 is dit € 5.538.000)
- Voor leveringen en diensten € 215.000 (vanaf 2024 is dit € 221.000)
- Voor sociale en specifieke diensten € 750.000
Via een spendanalyse is voor alle crediteuren voor de jaren 2020 tot en met 2023 onderzocht in hoeverre er Europese aanbesteding aan de orde is. Uit deze spendanalyse zijn geen fouten geconstateerd voor de Europese aanbestedingen.
Wet fido, schatkistbankieren, Ufdo en Ruddo
De Wet financiering decentrale overheden (fido) en onderliggende regelingen in de vorm van Regeling schatkistbankieren decentrale overheden, Uitvoeringsregel financiering decentrale overheden (Ufdo) en Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo), bevatten regels die de risico’s voor gemeenten moeten beperken bij lenen en beleggen. Conform de aanbeveling in de kadernota rechtmatigheid 2023 wordt hierover gerapporteerd in de paragraaf bedrijfsvoering. De interne controle heeft géén onrechtmatigheden geconstateerd voor deze onderdelen.