Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.
Relatie met programma
Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen en programma 6 Openbare Orde en Veiligheid, Toezicht en Handhaving
Bestuurlijk en financieel belang
Een groot deel van de gemeentelijke verantwoordelijkheden op het terrein van Veiligheid en Publieke Gezondheid zijn conform de geldende wetgeving belegd bij de VRLN. Hiervoor betaalt Horst aan de Maas een gemeentelijke bijdrage. In 2023 bedroeg onze bijdrage aan de Veiligheidsregio € 5.020.000
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Elke vier jaren is Veiligheidsregio Limburg-Noord bij wet verplicht een nieuw beleidsplan te maken. Het beleidsplan geeft de strategische kaders waarbinnen de drie primaire processen Crisisbeheersing, Brandweer en GGD, ruimte hebben om zich te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving.
In 2023 is de veiligheidsregio aan de slag gegaan met het opstellen van het beleidsplan 2024-2027. Het beleidsplan is nog in concept en wordt in 2024 door Algemeen Bestuur definitief vastgesteld.Doorontwikkeling crisisbeheersing
Na de laatste grote crises zoals het hoogwater in 2021, de natuurbranden op de Meinweg en in de Peel, de Covid-19 pandemie én vandaag de dag met de oorlog in Oekraïne hebben we regionaal en landelijk geleerd dat crisisbeheersing nooit stilstaat. Evaluaties van deze crises en de conclusies die getrokken zijn uit de evaluatie wet Veiligheidsregio, hebben geleid tot het inzicht dat er een stevige doorontwikkeling ten aanzien van crisisbeheersing noodzakelijk is. Het rijk heeft besloten om de crisisbeheersing te ondersteunen voor deze noodzakelijke doorontwikkeling. In 2023 zijn de eerste gelden ontvangen waarbij de focus allereerst kwam te liggen bij het prioriteren van de opgaven en van daaruit het versterken van het team met professionals met de juiste expertise binnen de veiligheidsregio.Brandweer
Paraatheid van de brandweer heeft de hoogste prioriteit. Met de beschikbaar gestelde extra middelen lukt het om de brandweerzorg in onze regio de komende jaren op peil te houden. De (voornamelijk wettelijke) taken van de brandweertak van de Veiligheidsregio Limburg Noord zijn belegd in de Visie Brandweer 2030. De veranderingen zijn in gang gezet en vragen de komende periode de nodige aandacht. Ook in de interactie tussen de Veiligheidsregio en de gemeenten in Limburg-Noord, niet in de laatste plaats rond uitwisseling van informatie. In de afgelopen jaren is er binnen Brandweer Limburg-Noord een Behapbare Basis ontwikkeld voor de brandweerzorg. Specialistische Eenheden ondersteunen deze basis met extra kennis, vaardigheden en middelen. Met het operationeel worden van de Specialistische Hulpverleningseenheid, Handcrew Zuid-Nederland en de Specialistische Brandbestrijdingseenheid in 2023 zijn de eenheden nu compleet.GGD
De GGD richt zich op het vergroten van het maatschappelijk rendement van de prestaties. Dat vraagt om het aanscherpen van de risicogerichte focus en in het bijzonder om activiteiten gericht op de meest kwetsbare inwoners in Limburg-Noord. Op advies van de bestuurscommissie GGD is er een nieuwe verdeelsleutel opgesteld die uitgaat van het aantal jongeren in combinatie met een tweetal beleidsindicatoren die relevant zijn voor de jeugdgezondheidszorg. Om de herverdeeleffecten te verkleinen is een ingroeimodel gehanteerd, waarbij in 2022 25% van dit verschil wordt verrekend. Dit loopt op tot 100% in de begroting 2025. De visie GGD 2030 wordt opgesteld om Het Manifest 'Naar gelijke kansen op gezondheid' verder in te kleuren en te komen tot regionale en lokale uitvoeringsplannen. Dit levert ook nieuwe inzichten over het gewenste takenpakket van de GGD. Een efficiëntere uitvoering van het huidige takenpakket kan ruimte geven voor de inzet van de GGD in de uitvoering van het Manifest. De afgelopen periode heeft de GGD integrale, gebiedsgerichte/lokale teams ingericht met 1 centrale accounthouder voor de gemeente Horst aan de Maas. De GGD sluit hiermee aan bij de lokale beweging van IN! Horst aan de Maas (IJslands preventie model) waarbij 1 van de centrale leidende principes is dat er een focus ligt op het bereiken van iedereen.Partner in de Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is een gezamenlijke inspanning van verschillende partijen. Als Veiligheidsregio Limburg-Noord zijn wij een van deze partners: vanuit Brandweer Limburg Noord op het gebied van veiligheid en vanuit GGD Limburg-Noord op het gebied van gezondheid. Het afgelopen jaar stond in het teken van een intensievere samenwerking met alle betrokken partijen. Vanuit deze samenwerking zijn verschillende regionale bouwstenen, proces- en werkafspraken tot stand gekomen.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 6.551.000
€ 8.014.000
Vreemd vermogen
€ 32.793.000
€ 32.363.000
Resultaat boekjaar
€ 1.948.000
Toelichting op de financiën
Dit zijn de concept jaarrekeningcijfers 2023
- Verbonden partij
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach en Venlo
Doel (openbaar belang)
De vertegenwoordigers van overheden en Kamers van Koophandel bereiken in de Euregio overeenstemming over gezamenlijke Duits-Nederlandse projecten en stimuleren vervolgens de voortvarende uitvoering ervan. De Euregio adviseert over het belang van projecten in relatie tot de beschikbare subsidiegelden. Bij onderwerpen die het werkgebied overstijgen, vertegenwoordigt de Euregio Rijn-Maas-Noord haar leden naar andere euregio’s en naar overheden en instellingen op landelijk en Europees niveau.
Relatie met programma
Programma 1, Economie en ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
De Euregio zet zich in voor:
- het bevorderen van de grensoverschrijdende samenwerking op de programmaonderdelen,
- het bevorderen van de ontwikkeling van de regio op het gebied van technologie, economie, innovatie en duurzaamheid,
- het grensoverschrijdend bevorderen van de integratie van inwoners,
- het behalen van subsidie voor projecten. Het budget is opgebouwd uit verschillende inkomsten. Het grootste deel bestaat uit kostenvergoedingen en subsidie van de Europese Unie, de deelstaat NRW en de provincie Limburg. Verder financieren de Duitse en Nederlandse leden een deel van het budget met hun bijdrage. De jaarlijkse contributie/bijdrage is € 6.880 (€ 3.440 per stem).
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Naast de periodieke Algemene ledenvergaderingen bestaat de Euregio Rijn-Maas-Noord uit verschillende commissies:
- commissie Government-to-Government,
- commissie Business-to-Business,
- commissie People-to-People en
- commissie INTERREG.
INTERREG stimuleert innovatieve en duurzame projecten die zich richten op het sterker maken van Europa. Denk aan meer innovatiekracht, een beter milieu en het verkleinen van de economische verschillen tussen regio’s en lidstaten onderling. De INTERREG periode V (2014-2020) biedt vooral kansen op regionaal en bovenregionaal niveau onder andere vanwege het gevraagde schaalniveau van projecten en initiatieven. De taak en opdracht van onze subsidiecoördinator is erop gericht aansluiting te vinden met de regio Venlo en kansen en mogelijkheden voor Horst aan de Maas te benutten. Ook wordt waar mogelijk de verbinding gemaakt met de bestuursopdracht over een nieuw afsprakenkader voor Internationale Zaken. Op basis van dit afsprakenkader wordt de regio Noord en Midden-Limburg ondersteund en geadviseerd over onze internationale positionering en het verkleinen van grensbarrières. De gemeente Venlo vult de ambtelijke ondersteuning hiervoor wordt ingevuld door gemeente Venlo.
01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 377.118
Vreemd vermogen
€ 664.931
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2023 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2023 is nog niet ingevuld.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Het uitvoeren van de (voormalige) Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de Participatiewet.
Relatie met programma
Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, participatie en voorzieningen
Bestuurlijk en financieel belang
De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-groep NV. In 2023 bedroeg de bijdrage € 460.670.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De belangrijkste opgave van NLW is en blijft de uitvoering van de sociale werkvoorziening.
Uit beleidsanalyse blijkt dat de huidige infrastructuur NLW past niet bij de toekomstige omvang van de mogelijke deelnemers. Koersvisie die in december 2020 door raden is vastgesteld is daarom niet langer meer haalbaar. Dienstverlening in de vorm van een vangnet voor de kwetsbare inwoners op het gebied van beschut werk is nodig en blijft een gedeelde verantwoordelijkheid. Per gemeente verkennen we, hoe we organiseren dat iedereen op een passende plek terecht komt en organiseren we een infrastructuur die nodig is voor mensen met een beschut werken advies. Besluitvorming vindt hierover plaats in Q4 2024.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 38.000
€ 67.000
Vreemd vermogen
€ 5.572.000
€ 6.081.000
Resultaat boekjaar
€ -21.000
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Districtelijke Bundeling Handhavingscapaciteit
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Uitvoering geven aan:
1. omgevingsvergunningen milieu
2. toezicht en handhaving van milieu.
De algemene doelen van de GR zijn: versterken gezamenlijke daadkracht, bevordering integraal werken, ontwikkeling specifieke deskundigheden, vermindering van kwetsbaarheid, bevordering efficiënter werken en doelmatigheid handhaving. Dit doen we door versterking van de onafhankelijke functie van een team Handhaving.Relatie met programma
Programma 6, Openbare Orde en Veiligheid, Toezicht en Handhaving.
Bestuurlijk en financieel belang
Het college van de gemeente Horst aan de Maas heeft de gemeente Venray mandaat verleend voor de uitoefening van de toezichts- en handhavingsfunctie. Hierbij is wel vastgelegd dat het college van Horst aan de Maas eindverantwoordelijk blijft. Voor alle diensten is in 2023 € 314.487,11 betaald aan Venray.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De gemeenschappelijke regeling (GR) 'Districtelijke bundeling handhavingscapaciteit' is ingegaan per 1 april 2005 en is in oktober 2021 ontbonden. Tot en met 2024 wordt de samenwerking stapsgewijs afgebouwd. De GR houdt in dat de gemeente Venray als opdrachtnemer voor de gemeente Horst aan de Maas (opdrachtgever) zorgt voor de uitvoering van de toezicht- en handhavingstaken (TH) voor verschillende beleidsthema’s. Dat gebeurt op basis van een jaarlijks op te stellen uitvoeringsprogramma (kort: UP). De UP wordt verricht op basis van een jaarlijks af te sluiten dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten met de gemeente Venray over het niveau van de taakuitoefening.
De toezicht- en handhavingstaken worden uitgevoerd op grond van een bestuurlijke prioritering. In het jaarlijks handhavingsuitvoeringsprogramma komen de taken, projecten, doelstellingen en de ingezette capaciteit gedetailleerder aan de orde. De bestuurlijke prioritering brengt een zogenaamd 'restrisico' met zich mee; bepaalde toezicht- en handhavingstaken worden niet of in mindere mate uitgevoerd.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
Er is bij deze verbonden partij geen sprake van eigen dan wel vreemd vermogen.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg Noord
Vestigingsplaats
Horst aan de Maas
Doel (openbaar belang)
Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas.
Relatie met programma
Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimte
Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimteBestuurlijk en financieel belang
Vanuit de centrumgemeente is de wethouder van Horst aan de Maas voorzitter van het portefeuillehouders-overleg GR Maasveren Limburg-Noord. Daarmee is het college aanspreekbaar op de manier waarop de exploitatie van de Maasveren wordt ingevuld. Er zijn geen bestuursbevoegdheden overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling. De colleges c.q. raden (in het geval van begroting en jaarrekening) van de aangesloten gemeenten (Beesel, Venlo, Peel en Maas en Horst aan de Maas) blijven daarmee bevoegd voor het nemen van besluiten of wijzigingen die de regeling aangaan.
De exploitatie van de Maasveren brengt geen kosten met zich mee voor de individuele gemeenten. De lasten worden gedekt door de baten.
Een eventueel tekort of overschot wordt verrekend met de rekening courant van de Maasveren.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Vanaf 1 januari 2023 is er voor de exploitatie van de veerponten een nieuwe concessieovereenkomst gesloten met de exploitant.
In 2024 en verder zal de GR Maasveren starten om op twee locaties de veerstoepen te wijzigen vanwege de ontstane schade tijdens hoogwater.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 2.004.753
€ 2.055.227
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 50.474
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Het uitvoeren van de (voormalige) Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de Participatiewet.
Relatie met programma
Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, participatie en voorzieningen
Bestuurlijk en financieel belang
De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-groep NV. In 2023 bedroeg de bijdrage € 460.670.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De belangrijkste opgave van NLW is en blijft de uitvoering van de sociale werkvoorziening.
Uit beleidsanalyse blijkt dat de huidige infrastructuur NLW past niet bij de toekomstige omvang van de mogelijke deelnemers. Koersvisie die in december 2020 door raden is vastgesteld is daarom niet langer meer haalbaar. Dienstverlening in de vorm van een vangnet voor de kwetsbare inwoners op het gebied van beschut werk is nodig en blijft een gedeelde verantwoordelijkheid. Per gemeente verkennen we, hoe we organiseren dat iedereen op een passende plek terecht komt en organiseren we een infrastructuur die nodig is voor mensen met een beschut werken advies. Besluitvorming vindt hierover plaats in Q4 2024.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 38.000
€ 67.000
Vreemd vermogen
€ 5.572.000
€ 6.081.000
Resultaat boekjaar
€ -21.000
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Regionale uitvoeringsdienst
Vestigingsplaats
-
Doel (openbaar belang)
Het doel is uitvoering te geven aan:
- omgevingsvergunningen milieu en
- toezicht en handhaving op het gebied van milieu.
Relatie met programma
Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
Het Bestuurlijk Overleg (BO), waarin alle gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd, vormt het bestuur van de RUD Limburg-Noord. Namens Horst aan de Maas is de portefeuillehouder Handhaving lid van het bestuur. Het bestuur stelt het regionaal uitvoeringsprogramma (RUP), de bestuursovereenkomst (BO) en de dienstverlenings-overeenkomst (DVO) op. Ambtelijke afstemming vindt plaats in het platform gemeentesecretarissen.
De bijdrage aan de RUD in 2023 bedroeg € 122.207.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De RUD LN is in 2013 gestart als een netwerk met als juridische basis een bestuursovereenkomst. Sinds 1 januari 2018 zijn alle RUD’s ingericht als een openbaar lichaam (OL) op basis van een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Een uitvoeringsdienst met een OL biedt volgens de wetgever de benodigde waarborgen voor de gewenste eenduidigheid, uniformiteit en robuustheid van de organisatie en daarmee voor de continuïteit van omgevingsdiensten.
Per 1 december 2017 is, na een intensief voortraject, de RUD Limburg-Noord als Gemeenschappelijke Regeling van start gegaan. De RUD staat onder leiding van een directeur. Deze, samen met het coördinatiecentrum, zijn gehuisvest in Roermond. De essentie van de netwerk-RUD, waarbij het personeel in dienst blijft bij de partners, is overeind gebleven. De exploitatiekosten van de RUD LN worden uit de reguliere bijdrages betaald.
In 2019 is door een extern bureau een evaluatie van het functioneren van de RUD LN uitgevoerd. Het Algemeen Bestuur heeft de resultaten van de evaluatie onderschreven. Deze komen neer op behoud van de netwerkvariant, met versterking van de aansturing en verantwoording door de deelnemende partners. In 2020 is een nieuwe (interim) directeur benoemd. De directeur is met de aanbevelingen uit het evaluatierapport aan de slag gegaan, in samenwerking met alle betrokken actoren (DB, AB, adviesraad (gemeentesecretarissen), lijnmanagers en medewerkers). Op een aantal punten zijn deze evaluatiepunten nog in voorbereiding c.q. in uitvoering. De effecten zullen de komende jaren merkbaar zijn. In uitvoering zijn onder meer de nieuwe rol van de adviesgroepen, de samenwerking op het gebied van een aantal taakvelden (externe veiligheid /bodem) en de tijdige aanbieding van het jaarlijkse regionale uitvoeringsplan (voorafgaand aan het kalenderjaar).Commissie van Aartsen
De commissie van Aartsen heeft in 2021 een rapport uitgebracht over de toekomst van alle regionale omgevingsdiensten. In het rapport staat dat de onafhankelijkheid van de omgevingsdiensten bij het uitvoeren van hun taak ten onrechte ondergeschikt gemaakt is aan nabijheid bij het bevoegd gezag. Daarnaast zijn de omgevingsdiensten ‘onvoldoende robuust’ om hun toezichtsrol goed op te pakken en kampen ze met een te divers takenpakket. Daardoor komt een regionale handhavingsstrategie volgens de commissie niet van de grond. De aanbevelingen van de commissie Van Aartsen zijn enerzijds een steun in de rug om de ingezette verbetering bij de RUD met doortastendheid op te pakken. Anderzijds schuren de aanbevelingen met het karakter van een netwerk-RUD. De VNG heeft steun uitgesproken voor een versterking van de omgevingsdiensten, maar is ook terughoudend om de afstand tot het gemeentebestuur te vergroten. Deze beweging zou op gespannen voet staan met de invoering van de Omgevingswet.
Het nieuwe kabinet zal een standpunt innemen met betrekking tot het rapport. Eind 2022 komt het Algemeen Bestuur van de RUD met een plan van aanpak dat het eerdere plan "Schouders eronder (2020)" vervangt en geeft aan hoe de voorgestelde maatregelen van Van Aartsen worden vertaald naar onze netwerkorganisatie. Dit nieuwe plan van aanpak vormt een integraal kader voor de meerjarige doorontwikkeling van de RUD LN tot een omgevingsdienst die in alle opzichte de resultaten levert die van omgevingsdienst worden gevraagd en een robuuste omgevingsdienst is als het gaat om de inzet van middelen voor de doelen en uitdagingen die onze regio en gemeente kennen.
Voor de uitvoering van het plan van aanpak zijn incidenteel extra middelen nodig. De exacte impact is nog niet bekend maar in de begroting van 2024 is reeds aanvullend budget hiervoor opgenomen.Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld. In 2023 volgden vergunningverleners, toezichthouders en handhavers met RUD-taken training in (de wijzigingen van) de Omgevingswet. Ook stemmen we de werkprocessen af op de Omgevingswet, onder andere met de invoering van Rx.Mission.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 346.000
€ 721.000
Vreemd vermogen
€ 1.106.000
€ 1.673.000
Resultaat boekjaar
€ 382.000
Toelichting op de financiën
Dit zijn de concept jaarcijfers 2023.
- Verbonden partij
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Sittard
Doel (openbaar belang)
Het realiseren van een integraal betaalbaar, kwalitatief en toekomstbestendig doelgroepenvervoer dat goed aansluit op het openbaar vervoer en waar gemeenten zeggenschap over hebben.
Relatie met programma
Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer neemt deel in het dagelijks en algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz.
Alle Limburgse gemeenten zijn deelnemer in de GR en dragen samen de bedrijfskosten. In 2023 was de bijdrage aan omnibuzz € 693.973.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Activiteiten en beleid/ koers Omnibuzz passen in de doelstellingen van de gemeenten zoals vastgesteld in de GR en het goedgekeurde bedrijfsplan. Zie genoemd doel (boven).
De ambities van Omnibuzz zijn:- Het kantelen van vervoer en OV-gebruik stimuleren
- Het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer
- Omnibuzz als slimme organisatie
Hier is middels verschillende ontwikkelingen in 2023 op ingezet.
01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 4.421.663
€ 3.005.099
Vreemd vermogen
€ 1.977.411
€ 4.490.067
Resultaat boekjaar
€ 2.069.855
Toelichting op de financiën
Coöperaties/ vennootschappen
- Verbonden partij
Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Ontwikkeling agrofood, maakindustrie en logistiek in een groenstructuur
Relatie met programma
Programma 1, Economie en ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder Economische Zaken vertegenwoordigt het college als aandeelhouder in de BV. De exploitatie heeft een verwacht eindsaldo van € 82 miljoen in 2037. Dit eindresultaat heeft alleen betrekking op de grondexploitatie, die in 2024 zal worden bijgesteld. Er is sprake van verschil in hoogte van de investering per partij en daarmee verschil in risico in het project. Voor Horst aan de Maas is er sprake van een deelneming van 8,3%. Bij de financiële activa op de balans zijn de kapitaalverstrekking van € 2.450.000 en de langlopende vordering tot 2040 van € 1.379.000 verantwoord. Hierop wordt niet afgeschreven. Van ons ingebrachte vermogen hebben we in 2022 € 2,158 miljoen terug ontvangen vanwege de overliquiditeit van het ontwikkelbedrijf.
Voor de inbreng van het eigen vermogen zal de gemeente jaarlijks een rendement van 2% uitgekeerd krijgen. De kapitaallasten van de hiervoor genoemde geactiveerde gemeentelijke bijdrage worden gedekt uit dit rendement.
Daarnaast stelt de gemeente Horst aan de Maas een vaste geldlening ( € 10,5 miljoen) en indien nodig een flexibele geldlening (max. € 3,6 miljoen) ter beschikking met een jaarlijkse rendementsvergoeding van tussen de 3,13% en 3,48%.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is verantwoordelijk voor de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 met als aandeelhouders de provincie Limburg en de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo en Venray.
De grondverkoop is voortvarend verlopen met name aan de logistieke sector. De belangstelling uit de sectoren agrofood en maakindustrie neemt gestaag toe. De bedrijfsexploitatieperiode loopt vooralsnog tot 2037, maar zal door onderstaande ontwikkelingen moeten worden verlengd.
Er is sprake van een maatschappelijk en politieke discussie over de invulling van de resterende gronden. Vanuit het college en de raad wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het aantrekken van bedrijven uit de sectoren agrofood en maakindustrie. Aangezien deze sectoren om kleinere kavels vragen dan logistieke bedrijven wordt in de toekomstige bestemmingsplannen meer rekening gehouden met de mogelijkheid van kleinschalige verkaveling. Ook kunnen er knelpunten optreden m.b.t. stikstof en energie-aansluitingen.
Tijdig beschikbare planvoorraad vormt in de toekomst een knelpunt.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 56.381.000
Vreemd vermogen
€ 110.242.529
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2023 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2023 is nog niet ingevuld.
Overigen
- Verbonden partij
Banenplein Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De samenwerking heeft tot doel het terugdringen van de kosten van externe inhuur en het versterken van de onderlinge samenwerking op het gebied van de inhuur van flexibele arbeid en payroll dienstverlening. Bovendien heeft de samenwerking het doel om de regionale arbeidsmarktpositie te bevorderen.
Relatie met programma
Programma 7, Bestuur, Organisatie en samenwerking
Bestuurlijk en financieel belang
De stuurgroep Banenplein Limburg, bestaat uit HRM-vertegenwoordigers van de 7 Noord-Limburgse gemeenten (exclusief Mook en Middelaar), de Veiligheidsregio, Weert en Nederweert.De stuurgroep Banenplein Limburg, bestaat uit HRM-vertegenwoordigers van de 7 Noord-Limburgse gemeenten (exclusief Mook en Middelaar), de Veiligheidsregio, Weert en Nederweert.
De stuurgroep behartigt de gezamenlijke belangen van deelnemers op het gebied van inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening alsmede de doorontwikkeling van bijbehorende applicaties en HR-activiteiten. Partijen streven er naar de regio een betere positie op de arbeidsmarkt te geven. De doorontwikkeling van de website www.BanenpleinLimburg.nl is hier een voorbeeld van.
De gelden die worden ingezet voor de samenwerking Banenplein Limburg worden gegenereerd vanuit de overeenkomsten die deelnemers hebben gesloten via een regionale aanbesteding met de collectieve opdrachtnemer op het gebied van Inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De website Banenplein Limburg heeft zowel op het gebied van uitstraling als qua functionaliteiten het doel zowel de externe maar ook interne werving te stimuleren en om ons als arbeidsmarktregio verder te profileren. Dit heeft er toe geleid dat er in 2023 een volledig hernieuwde site van Banenplein is gelanceerd.
Vanuit de Banenpleinsamenwerking worden jaarlijks diverse activiteiten aangeboden. Dit o.a. gericht op de ontwikkelingsmogelijkheden om mobiliteit en brede inzetbaarheid te stimuleren. Op continue basis wordt ingezet op het optimaliseren van de evaluatie van de dienstverlening, het opdrachtgeverschap en het contractbeheer.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 164.902
€ 0
Vreemd vermogen
€ 4.567
€ 0
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2023 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2023 is nog niet ingevuld.
- Verbonden partij
Regio Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Economische structuurversterking en brede welvaart inwoners en bedrijven.
Relatie met programma
Programma 1, Economie en ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
Regionale samenwerking is nodig voor een bestuurlijk krachtige regio.
Voor de regiobegroting stelt iedere gemeente een jaarlijkse algemene bijdrage beschikbaar. In 2023 is een algemene bijdrage van €195.764 betaald. De middelen van de regiobegroting worden beschikbaar gesteld voor het regiobureau om uitvoering te kunnen geven aan de regionale strategische visie, de Investeringsagenda en de Regio Deal. Ook gaat er een bijdrage naar het regionale Innovatiefonds. De bijdrage voor het innovatiefonds bedroeg in 2023 € 55.092Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De Investeringsagenda Regio Noord-Limburg met als ambitie de Gezondste Regio kent zeven thema’s zijnde 1. Ondernemen & innoveren, 2. Vitaal & gezond, 3. Toerisme & leisure, 4. Landelijk gebied, wonen en klimaat, 5. Mobiliteit & logistiek, 6. Energie en 7. Veiligheid. Zowel de Regio Venlo als de provincie hebben aangegeven elk een investering te doen van € 20 miljoen voor de uitvoering van de Investeringsagenda. Ook is er een Regio Deal met het Rijk en provincie voor de thema's Future farming, Vitaal & gezond, Talent aantrekken & behouden, Veilige & leefbare omgeving en Grensoverschrijdende samenwerking. Het Rijk heeft € 17,5 mln. toegekend en ook de Regio Venlo en provincie Limburg doen een bijdrage van elk € 8,75 miljoen. Beide strategische documenten zijn uitgewerkt in projectenveloppen waaraan de bijdragen van het Rijk, provincie en regiogemeenten worden gekoppeld. Er worden gelabelde bijdragen in de begroting die passen bij de thema's ingezet voor de projecten van de regio en er zijn in de begroting 2021-2025 budgetten beschikbaar gesteld voor projecten van zowel de Regio Deal als de Investeringsagenda.
Er is een propositie ingediend voor een nieuwe Regio Deal, waarvan inmiddels bekend is dat deze voorlopig is toegekend.
Daarnaast is er een nieuw uitvoeringsprogramma vastgesteld en wordt gewerkt aan een actualisering van de regionale overlegstructuur.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 448.950
Vreemd vermogen
€ 0
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2023 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2023 is nog niet ingevuld.
- Verbonden partij
Zorgveiligheidshuis
Vestigingsplaats
Horst
Doel (openbaar belang)
Het ZVH biedt ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn. Doordat het ZVH alle specifieke expertises op gebied van strafrecht en zorg verenigt, kan het situaties rondom burgers snel en effectief stabiliseren en herstellen.
Relatie met programma
Programma 6, Openbare orde en veiligheid, toezicht & handhaving
Bestuurlijk en financieel belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Limburg (ZVHNL) is een samenwerkingsverband. Sinds medio 2021 fungeert gemeente Horst aan de Maas als beheergemeente van het zorgveiligheidshuis. Hiervoor ontvangt onze gemeente afhankelijk van de afgenomen faciliteiten/ondersteuning door het ZVH, een beheervergoeding. Voor 2023 was deze beheervergoeding begroot op € 125.500. De begrote bijdrage van ons aan het zorgveiligheidshuis voor 2023 bedraagt € 71.177. De werkelijke bijdrage is nog niet bekend.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het jaar 2023 heeft in het teken gestaan van uniform werken en borgen van werkprocessen op lokaal en regionaal niveau om zo efficiënt mogelijk te werken.
Vanuit het landelijke kader vervult een ZVHNL twee functies, namelijk:
- Het behandelen van complexe casuïstiek.
- Het (strategisch) adviseren van lokale bestuurders en ketenpartners ten aanzien van lokale gebiedsgebonden problematiek.
Deze twee functies zijn in Noord-Limburg vertaald naar de volgende 3 taken voor het ZVHNL:
- Procesregie in complexe casuïstiek om ernstige overlast en criminaliteit te bestrijden.
- Informatieknooppunt en het zijn van vraagbaak in complexe casuïstiek
- Signaleren van trends en ontwikkelingen, zodat gemeenten en samenwerkingspartners hun beleid hierop kunnen ontwikkelen of eventueel aanpassen.
01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 86.834
Vreemd vermogen
€ 0
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De jaarcijfers voor 2023 zijn nog niet bekend, dus EV en VV per 31-12 en het resultaat 2023 is nog niet ingevuld.
- Verbonden partij
Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg - Trendsportal
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Het streven naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen en door een efficiënt gebruik van deze vervoersvoorzieningen door burgers en bedrijven. Te bereiken door onder meer:
- het gezamenlijk voeren van een regionaal verkeers- en vervoerbeleid
- het hebben en uitdragen van één gezamenlijk beeld in NoordLimburg over de ontwikkeling van de mobiliteitsvoorzieningen op nationaal, provinciaal en regionaal niveau;
- het hebben en uitvoeren van één gezamenlijk mobiliteitsprogramma op regionaal niveau;
- Het verbeteren van de ruimtelijke economische bereikbaarheid.
Relatie met programma
Programma 2, Wonen, mobiliteit en openbare ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
Trendsportal is een samenwerkingsverband van de gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas en Beesel.Trendsportal in het vervolg van het RMO-Noord Limburg en kent zowel een ambtelijk als een bestuurlijk overleg over regionale onderwerpen. Er is niet alleen overleg tussen de bestuurders van de deelnemende gemeenten gezamenlijk, maar ook vanuit de regio met partijen die op één of andere manier op het terrein van mobiliteit werkzaam zijn (zoals Provincie Limburg, Ministerie I&W, Rijkswaterstaat, Arriva, goederenvervoerders, logistieke dienstverleners, TLN, EVO, politie) dan wel daar een belang hebben (zoals onderwijsinstellingen, werkgevers, MKB, LLTB). De bijdrage van gemeente Horst aan de Maas voor 2023 bedroeg € 96.535.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In de afgelopen jaren is het RMO doorontwikkeld in Trendsportal. Er zijn regionale doelstellingen opgesteld en vastgesteld door alle deelnemende gemeenten. De strategische agenda die hier uit voortvloeit, borgt dat gemeenten gezamenlijk in dezelfde richting werken en is tevens basis voor subsidieverstrekking. Daarnaast maakt Trensportal gebruik van een jaarprogramma. Dit jaarprogramma bevat project die gekoppeld zijn aan de doelen en doelstellingen van Trendsportal en de deelnemende gemeenten. Jaarlijks maakt Trendportal een resultaatoverzicht van deze projecten.
01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Waterpanel Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Samenwerking op het gebied van water, klimaatadaptatie en riolering.
Verhoging Kwaliteit, Vermindering Kwetsbaarheid, Besparing op Kosten en Verbetering Klantgerichtheid zijn leidende principes in deze samenwerking.Relatie met programma
Programma 3, Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie en circulariteit
Bestuurlijk en financieel belang
Waterpanel Noord is een samenwerkingsverband van de vijftien gemeenten in Noord- en MiddenLimburg, het Waterschap Limburg, het Waterschapsbedrijf en de Waterleidingmaatschappij Limburg. Er worden gezamenlijk projecten en onderzoeken uitgevoerd om aan de eerder genoemde doelstellingen te voldoen. Het streven is om kosten en bijdragen van de partners zijn ieder jaar in evenwicht te houden, dit op basis van een meerjarige begroting. Waterpanel Noord heeft geen eigen vermogen en kent geen resultaat in termen van winst en verlies. Mee- en tegenvallers worden onderling verrekend. De bijdrage van Horst aan de Maas aan Waterpanel Noord voor 2023 bedroeg ca. € 68.000,-
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In de samenwerking worden regionale beleidskaders vastgesteld, onderzoeken en projecten uitgevoerd.
Te noemen zijn een Waterketenplan voor de periode 2021 - 2025 met diverse projecten, een Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie en het gezamenlijk aanvragen van subsidie voor projecten.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
Waterpanel Noord is geen gemeenschappelijke regeling maar een samenwerkingsverband met een gezamenlijke begroting. Er is echter geen sprake van eigen of vreemd vermogen en een resultaat.
- Verbonden partij
Dimpact
Vestigingsplaats
Enschede
Doel (openbaar belang)
De coöperatieve vereniging Dimpact werkt aan de publieke digitale dienstverlening van morgen. Dit doen zij door samen te innoveren, kennis te delen en gezamenlijk digitale applicaties te ontwikkelen en beheren voor digitale dienstverlening.
Relatie met programma
Programma 7, Bestuur, organisatie en samenwerking
Bestuurlijk en financieel belang
Dimpact vertegenwoordigt 40 gemeenten en 3 miljoen inwoners. Het hoogste orgaan in de vereniging is de Algemene Ledenvergadering (ALV). De portefeuillehouder dienstverlening is lid van de ALV.
De jaarlijkse bijdrage aan Dimpact is afhankelijk van de diensten die de gemeente bij Dimpact afneemt. Per dienst is het tarief opgebouwd uit de werkelijke kosten voor de dienst + vast bedrag per gemeente voor doorontwikkelen van de dienst + verenigingskosten. De verenigingskosten bestaan uit de direct toerekenbare kosten voor de inzet van het regiebureau van de vereniging. Het regiebureau zorgt voor samenwerking van de deelnemende gemeenten en is contactpersoon voor en met de leverancier van de dienst. Voor de verenigingskosten geldt een minimaal tarief van € 6.000. Het voorstel voor de tarieven voor de diensten stellen de afnemende gemeenten samen met het regiebureau vast. De ALV stelt de tarieven vast.
In 2023 heeft gemeente Horst aan de Maas de volgende diensten afgenomen: Open formulieren, open online en de burgerzakenmodule. Hiervoor heeft de gemeente € 211.946 betaald.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In januari heeft de directeur-bestuurder Dimpact samen met de regisseur samenwerking van Dimpact het directieteam bijgepraat over de ontwikkelingen binnen Dimpact.
We waren met 4 medewerkers en de wethouder dienstverlening aanwezig op het Dimpactcongres/ ALV in Nieuwegein op 11 mei 2023.
We hebben iBurgerzaken via Dimpact geïmplementeerd. We kunnen daardoor gebruikmaken van gezamenlijke doorontwikkelingen.
Voor Open Online (website) hebben we binnen Dimpact de mogelijkheid ontwikkeld om zelf sub-websites te maken. Sub-websites zijn zelfstandige websites binnen het platform van de hoofdwebsite horstaandemaas.nl. En we hebben samen met de gemeente Groningen en RID De Liemers een voorstel gemaakt hoe we voor het product Open Online besluiten nemen en samenwerken. Dit voorstel is eind november 2023 door de afnemers van Open Online vastgesteld.
We hebben een actieve bijdrage geleverd aan de coördinatoren-2daagse in november. Samen met Venray vertelden we hoe onze gemeenten samenwerken met Dimpact.01-01-2023
31-12-2023
Eigen vermogen
€ 2.747.313
€ 2.991.464
Vreemd vermogen
€ 4.138.786
€ 4.586.523
Resultaat boekjaar
€ 244.151
Toelichting op de financiën