3. Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie, circulariteit

Wat heeft het gekost

.

.

Primaire Begroting 2023

Begroting na wijziging 2023

Wat heeft het gekost in 2023

Lasten

3.1

Afvalverwijdering

-6.235

-6.339

-4.690

3.2

Riolering, waterkering en afwatering

-5.321

-5.888

-3.964

3.3

Milieu en duurzaamheid

-1.193

-4.113

-2.475

Totaal

Lasten

-12.749

-16.340

-11.129

Baten

3.1

Afvalverwijdering

7.123

7.149

5.437

3.2

Riolering, waterkering en afwatering

5.881

8.148

5.267

3.3

Milieu en duurzaamheid

15

2.158

850

Totaal

Baten

13.019

17.455

11.554

.

.

Primaire Begroting 2023

Begroting na wijziging 2023

Wat heeft het gekost in 2023

Storting in de reserves

-4

-8

-1.562

Onttrekking van de reserves

69

1.047

2.422

Resultaat

335

2.155

1.286

Analyse verschillen

Verschillen 2023 begroting na wijziging versus 2023 realisatie (incl. reservemutaties)

.

Begroting
na wijziging 2023

Realisatie
2023

Verschil

Onderverdeling beleidsvelden:

3.1

Afvalverwijdering

873

810

-63

3.2

Riolering, waterkering en afwatering

2.261

1.304

-957

3.3

Milieu en duurzaamheid

-979

-827

152

Resultaat

2.155

1.287

-868

een positief bedrag is een voordeel  
een negatief bedrag is een nadeel

Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht.

3.1 Afvalverwijdering € 63.000 nadeel
De lasten en baten van de inzameling van afval vormen een gesloten systeem binnen onze begroting. Het doel hiervan is dat de lasten en baten in evenwicht zijn oftewel 100% kostendekkendheid.
In 2023 waren de lasten € 791.000 lager dan baten. Dit bedrag hebben we gestort in de egalisatievoorziening afval waar we in de toekomst eventuele tekorten mee op kunnen vangen.

Het overschot van € 791.000 wordt veroorzaakt door:

  • Lagere inzamel- en verwerkingskosten omdat er circa 10% minder afval aangeboden is dan begroot;
  • De jaarlijkse indexeringen zijn in 2023 over de gehele linie (inzameling, verwerking en overige inkoop) lager uitgevallen dan medio 2022 is ingeschat;
  • Hogere dan begrote opbrengsten oud papier. Deze worden conservatief begroot door maandelijks fluctuerende papierprijzen;
  • Een hogere bijdrage van het afvalfonds in de inzamelkosten van verpakkingsafval (o.a. PMD en glas).

Het beleidsveld afval laat ondanks het hierboven genoemde overschot een nadeel voor de jaarrekening zien van  € 63.000. Dit komt o.a. omdat we de storting van het overschot 2023 in de voorziening als last op het beleidsveld beschouwen. Maar ook omdat we de betaalde BTW en de overhead tot de lasten van het gesloten afvalsysteem rekenen. De BTW en overhead mogen we volgens de bbv-voorschriften echter niet op het beleidsveld afval boeken. Begrotingstechnisch is de BTW een opbrengst die uit de voorziening onttrokken wordt en als opbrengst wordt verantwoord in de exploitatie. Door lagere werkelijke uitgaven in 2023 wordt er geen € 873.000 aan BTW onttrokken uit de voorziening maar € 810.000. 

3.2 Riolering, waterkering en afwatering € 957.000 nadeel
De kosten van riolering in combinatie met de baten rioolheffing zijn binnen de exploitatie per saldo budgettair neutraal, een zogenaamd gesloten systeem.
De btw en de overhead mogen worden doorberekend in de (kostendekkende) tarieven van de rioolheffing. Voor de btw is dit toegestaan omdat gemeenten voor de (compensabele) btw gekort worden via de algemene uitkering in het gemeentefonds.
Begrotingstechnisch is de btw een opbrengst die uit de voorziening onttrokken wordt en als opbrengst wordt verantwoord in de exploitatie.
Nadat medio 2022 formatieve uitbreiding (1,5 Fte) voor het realiseren van verplichte en noodzakelijke projecten op watergebied heeft plaatsgevonden, zijn in 2023 vooral voorbereidende onderzoeken uitgevoerd. Daarbij is ook gebleken dat niet alle benodigde gronden in eigendom van de gemeente zijn en verworven moeten worden. Dit vergt een verdere tijdsinspanning. Daarnaast is gebleken dat het invullen van een tijdelijke vacature projectleider (0,5 Fte) zeer lastig is. Hiervoor loopt momenteel een derde wervingsronde. Hierdoor zijn de werkelijke uitgaven en investeringen in 2023 fors lager dan begroot.

Doordat de werkelijke uitgaven en investeringen in 2023 lager waren dan begroot wordt er geen € 2.261.000 aan btw onttrokken uit de voorziening maar € 1.304.000.

3.3 Milieu en duurzaamheid € 112.000 voordeel
Onderzoek A73 / Maaslijn windenergie € 84.000 voordeel
Op 7 november 2023 heeft de raad via een motie besloten het Windproject A73/Maaslijn voor onbepaalde tijd stil te zetten en de middelen terug te storten in de algemene reserve. Het bedrag van € 84.000,- is binnen het beschikbaar gestelde projectbudget 2023 nog niet uitgegeven en vloeit terug naar de algemene reserve. Zolang het project stil ligt maken wij geen verdere kosten meer. Ook de onttrekking uit de algemene reserve van 2024 voor een bedrag van € 540.000,- gaat niet door.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.

Deze pagina is gebouwd op 06/20/2024 16:16:50 met de export van 06/20/2024 16:09:01