4. Sociaal maatschappelijk, participatie en voorzieningen

Wat heeft het gekost

.

.

Primaire Begroting 2023

Begroting na wijziging 2023

Wat heeft het gekost in 2023

Lasten

4.1

Zorg

-27.327

-25.674

-26.617

4.2

Werk en inkomen

-15.397

-18.632

-16.728

4.3

Arbeidsmigranten

-150

-451

-464

4.5

Gezondste regio 2025

-30

-30

0

4.6

Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven

-5.068

-9.986

-9.989

4.7

Burgerzaken

-1.352

-1.532

-1.534

Totaal

Lasten

-49.324

-56.305

-55.332

Baten

4.1

Zorg

1.605

2.297

2.667

4.2

Werk en inkomen

7.231

8.018

7.280

4.3

Arbeidsmigranten

21

151

160

4.6

Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven

575

6.816

7.355

4.7

Burgerzaken

313

313

498

Totaal

Baten

9.745

17.595

17.960

.

.

Primaire Begroting 2023

Begroting na wijziging 2023

Wat heeft het gekost in 2023

Storting in de reserves

-55

-5.107

-5.107

Onttrekking van de reserves

414

3.004

2.924

Resultaat

-39.220

-40.813

-39.552

Analyse verschillen

Verschillen 2023 begroting na wijziging versus 2023 realisatie (incl. reservemutaties)

.

Begroting
na wijziging 2023

Realisatie
2023

Verschil

Onderverdeling beleidsvelden:

4.1

Zorg

-23.376

-23.949

-573

4.2

Werk en inkomen

-9.453

-8.286

1.167

4.3

Arbeidsmigranten

-100

-104

-4

4.5

Gezondste regio 2025

-30

0

30

4.6

Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven

-6.760

-6.274

486

4.7

Burgerzaken

-1.094

-939

155

Resultaat

-40.813

-39.552

1.261

een positief bedrag is een voordeel  
een negatief bedrag is een nadeel

Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht.

4.1 Zorg € 573.000 nadeel
Jeugdzorg € 1.113.000 nadeel
Dit nadeel is voor € 380.000 te verklaren door ’uitval’ van jeugdzorg facturen die ten onrechte niet zijn meegenomen met de tweede bijstelling van de begroting. Met deze kennis was het achteraf beter geweest als we het in de oorspronkelijke begroting opgenomen bedrag niet naar beneden hadden bijgesteld. Daarnaast bedroeg de afrekening voor segment 1 Opnamevervangende behandeling en behandeling met verblijf over 2023 € 391.000 (nadeel). Qua kosten per sub segment zitten de grootste verschillen bij kleinschalige woonleefgroepen, ambulant duurzaam en ambulant perspectief 1 en 2. Bij kleinschalige woonleefgroepen zien we ook een stijging van het aantal cliënten van 2022 naar 2023 (van 11 naar 16) en de kosten per cliënt. Dat geldt ook voor ambulant duurzaam (aantal cliënten van 2022 naar 2023 van 66 naar 71 en een stijging van de kosten per cliënt). Bij ambulant perspectief 2 zien we vooral een stijging van het aantal cliënten (van 2022 naar 2023 van 181 naar 215). Bij ambulant perspectief 1 zien we juist een daling van het aantal cliënten (van 2022 naar 2023 186 naar 154) en tegelijkertijd een stijging van de gemiddelde kosten per cliënt. Dit betekent dat hierbij meer of zwaardere zorg wordt ingezet.

Regionale samenwerking beschermd wonen, maatschappelijke opvang en bemoeizorg en preventie € 336.000 voordeel
Dit voordeel bestaat uit € 162.000 lagere uitgaven en € 174.000 hogere baten dan begroot. Dit budget zetten we in voor versterking van de lokale sociale basis en inwoners die tussen wal en schip vallen. In 2023 zijn ze onder andere ingezet voor eenmalige ondersteuning van welzijnspartner Synthese, de Buurtcirkel die in 2023 nog operationeel was en ondersteuning van verschillende inwoners die tussen wal en schip vielen. Hoewel we in 2023 van start zijn gegaan met de transformatie van het sociaal domein zijn een aantal zaken in 2023 nog in ontwikkeling geweest en in 2024 pas gestart, zoals de samenwerking met de ervaringswerkers van Zelfregie en de doorontwikkeling van het nieuwe team Meedoen & Geldzaken. Voor laatstgenoemde stellen we daarom voor om € 125.000 van het voordeel in 2023 over te hevelen naar 2024.
De baten bestaan onder andere uit inkomsten (positief saldo) vanuit de MGR na aftrek van de regionale zorgkosten op het gebied van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. De zorgkosten zijn in 2023 lager uitgevallen dan begroot waardoor het positieve saldo van de gemeente positief afwijkt.

Regionale voorzieningen jeugdzorg € 140.000 voordeel
Dit voordeel komt door de afrekening over 2022 en 2023 van met name Jeugdbescherming,  Jeugdzorgplus en crisishulp. In 2023 zijn er aan onze jeugdigen minder jeugdbeschermingsmaatregelen opgelegd dan bij het opstellen van de begroting is ingeschat. Dat betekent dat we over 2023 € 75.000 terug ontvangen. Jeugdzorgplus betreft de gesloten jeugdzorg waar jeugdigen na een machtiging van de kinderrechter geplaatst worden als zij een gevaar voor zichzelf of hun omgeving vormen. In 2022 hebben minder jeugdigen uit onze gemeente gebruik gemaakt van de jeugdzorgplus waardoor we in 2023 € 31.000 hebben terugontvangen. De afrekening voor crisishulp bedroeg € 26.000 en verwachten we over 2023 nog een beperkte terugbetaling van € 4.000.

WMO maatwerkvoorzieningen € 114.000 voordeel
Dit voordeel zit voornamelijk in twee posten, namelijk het segment 1 en de pgb’s voor maatschappelijke opvang/beschermd wonen. Bij segment 1 (onderverdeeld in segment 1A en segment 1B) is er een voordeel van € 72.000. We zien voornamelijk dat segment 1B (kortdurende enkelvoudige ondersteuning) minder ingezet wordt dan van tevoren gedacht. We zien daarnaast in 2023 het aantal cliënten gedurende het jaar afnemen in zowel segment 1A als segment 1B. Hierdoor nemen ook de kosten gedurende het jaar af. Daarnaast is voor de PGB's voor maatschappelijke opvang, beschermd wonen en bemoeizorg en preventie(mo, bw en b&p) € 33.000 meer dan begroot terugontvangen via de MGR omdat deze bekostigd wordt uit de regionale begroting voor mo, bw en b&p.

WMO rolstoel-/hulpmiddelen en woonvoorzieningen € 108.000 nadeel
De kosten van de woonvoorzieningen en hulpmiddelen zijn in 2023 hoger uitgevallen dan begroot. De oorzaak hiervan zit met name in de forse toename in kosten van woningaanpassingen. We zien dat het aantal woningaanpassingen van boven de € 10.000 is verdubbeld in 2023 t.o.v. 2022. Daarnaast zijn ook de kosten van de woningaanpassingen gestegen door de inflatie, zien we dat mensen langer thuis wonen en zagen we een toename van aanvragen woningaanpassingen van 60-plussers (o.a. gerelateerd aan covid). Ook bij de hulpmiddelen zien we een stijging in de aantallen hulpmiddelen van 18% in 2023 t.o.v. 2022.

Openbare gezondheidszorg € 75.000 nadeel
In 2023 is er een factuur betaald aan de Veiligheidsregio voor de bijdrage 2023 inzake Wet publieke gezondheid (Wpg) taken Oekraïne Sociaal Domein groot € 43.000. In de inwonersbijdrage 2023 was met dit bedrag geen rekening gehouden. Hiervoor zijn we gecompenseerd via de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Daarnaast was sprake van ca. € 35.000 meer kosten dan geraamd voor controle kwaliteit kinderopvanglocaties door de GGD. Dit door een stijging in het aantal steekproeven van 15 in 2022 naar 31 en door inspectieaanvragen van nieuwe kinderdagverblijven en bso-locaties.

Uitvoeringskosten gebiedsteams en MGR € 69.000 voordeel
Dit voordeel bestaat grotendeels uit de afrekening van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling voor de uitvoering van module 1 en 2. Naar verwachting ontvangen we ca. € 42.000 terug.

Wet verplichte GGZ € 36.000 voordeel
De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) regelt het verlenen van verplichte zorg aan mensen met een psychische aandoening. Verplichte zorg is nodig als er door de psychische aandoening gevaar (ernstig nadeel) is of dreigt voor de persoon zelf of anderen. Voor 2023 hebben we dit niet hoeven inzetten en resteert er € 36.000 budget.

Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.

4.2 Werk en inkomen € 1.167.000 voordeel
Energietoeslag € 630.000 voordeel
De ontvangen rijksmiddelen zetten we volledig in voor de energietoeslag. Alle inwoners die in aanmerking kwamen voor automatische uitbetaling hebben de energietoeslag in 2023 al ontvangen. Alle overige inwoners kunnen tot en met 30 juni 2024 een aanvraag energietoeslag indienen. De energietoeslag kan tot en met 31 augustus 2024 aan rechthebbenden worden uitbetaald. Daarom stellen we voor om € 630.000 over te hevelen naar 2024.

Participatiewet € 149.000 voordeel
Het totale bedrag in de begroting 2023 is gebaseerd op prognoses. Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen hebben we ruim begroot, omdat de verwachting was dat er meer inwoners met financiële problemen ondersteuning nodig zouden hebben. We zien ten opzichte van 2022 dan ook een forse stijgende lijn in de uitgaven, en hebben we in 2023 aanzienlijk meer loonkostensubsidie verstrekt. We verwachten dat dit de komende jaren verder blijft stijgen, echter gaat deze stijging en de stijging van het aantal verstrekte uitkeringen minder hard dan verwacht en waarmee we in de begroting 2023 rekening hebben gehouden.

Sociale werkvoorziening € 139.000 voordeel
Ultimo 2022 dachten we dat de NLW het jaar met een negatief resultaat zou afsluiten. In de jaarrekening 2022 hebben we hiervoor een verplichting en een budgetoverheveling naar 2023 opgenomen in totaal voor € 120.000. In 2023 bleek dat de NLW dit toch zelf heeft kunnen opvangen. Daardoor was de verplichting en overheveling achteraf niet nodig waardoor een voordeel ontstaat in 2023.

Bijzondere (leen-)bijstand € 79.000 voordeel
Dit voordeel is grotendeels te verklaren door het feit dat we in 2023 vanuit de Participatiewet fors minder Arriva-passen hebben verstrekt aan inwoners om gebruik te kunnen maken van het openbaar vervoer. Dit komt door de vestiging van de lokale werkvoorziening Onze Loods, waardoor meer inwoners dichter bij huis zijn gaan werken aan zijn of haar ontwikkeling.

Subsidies armoede- en schuldenbeleid € 76.000 voordeel
In 2023 hebben we onze financieel kwetsbare inwoners goed kunnen ondersteunen. Dit voordeel is te verklaren doordat we enerzijds een terugbetaling hebben ontvangen vanuit de afrekening van de budgetsubsidies 2022. En daarnaast hebben we de ondersteuning aan onze inwoners deels uit andere budgetten betaald, zoals bijvoorbeeld vanuit de stabiliteitsaanpak.

Onze Loods € 64.000 voordeel
In de begroting 2023 hebben we rekening gehouden met een extra bijdrage voor Onze Loods om de exploitatie gezond te houden. Gezien het succes van Onze Loods is deze bijdrage uiteindelijk niet nodig geweest.

Schuldhulpverlening € 43.000 voordeel
Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen hebben we in 2023 ruim begroot, omdat de verwachting was dat er meer inwoners met financiële problemen ondersteuning nodig zouden hebben. Het budget is opgehoogd van € 25.000 naar € 89.000. Uiteindelijk is er € 46.000 uitgegeven aan ondersteuning. Alsnog een forse stijging ten opzichte van 2022, maar minder fors dan verwacht en waarmee we in de begroting 2023 rekening hebben gehouden.

Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.

4.6 Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven € 486.000 voordeel
Opvang vluchtelingen Oekraïne € 344.000 voordeel
De werkelijke kosten die ten laste van de noodopvang Oekraïne zijn geboekt zijn lager dan de normvergoeding die we van het Rijk ontvangen. In de 2e bijstelling hebben we al een gedeelte gestort in de algemene reserve. Ten opzichte van die raming is dit voordeel € 344.000.
We stellen voor om dit voordeel te storten in de nieuw te vormen reserve "opvang ontheemden".

Exploitatie gemeenschapshuizen e.d. € 119.000 nadeel
Het verschil wordt met name veroorzaakt door hogere exploitatiekosten van ’t Gasthoes omdat er in 2023 afspraken zijn gemaakt met de Belastingdienst over de te hanteren BTW percentages. Deze vallen hoger uit dan in eerste instantie ingeschat. Daarnaast is de aanloopsubsidie over 2022 én 2023 in 2023 geboekt en moet er nog een verrekening plaatsvinden van de energiekosten.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning € 83.000 voordeel
Op basis van de gemaakte afspraak om jaarlijkse € 50.000 ter beschikking te stellen voor Westenwind is er in 2023 gebruik gemaakt van een regionale subsidie ter hoogte van dit zelfde bedrag. Dit bedrag van 2023 valt daarom vrij. Het resterende voordeel betreft de vrijval overige inwonersinitiatieven.

Kinderopvang € 71.000 voordeel
Sociaal Medische Indicatie (SMI) is een vangnetregeling die gemeenten de mogelijkheid geeft om gezinnen tijdelijk financieel te ondersteunen in de kosten van de kinderopvang als zij door bepaalde medische of sociale omstandigheden tijdelijk niet in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag komen. Dit positieve verschil is gelegen in het feit dat er minder financiële ondersteuning is aangevraagd dan beschikbaar aan budget.

CNO asielzoekers GR8 Sevenum € 46.000 voordeel
In 2023 heeft het ministerie de kosten die we hebben gemaakt alsnog betaald. In de begroting was hier geen rekening meer mee gehouden.

Prioriteitsgelden dorpsraden € 28.000 voordeel
De dorps- en wijkraden ontvangen jaarlijks een toevoeging van respectievelijk € 8.500 en € 5.000. Dit overgangsjaar mag een dorps-/wijkraad nog een startbudget van maximaal € 25.000 in kas hebben (met uitzondering van de dorps-/wijkraad die een spaardoel hebben). Niet alle dorps-wijkraden ontvangen hun maximale toevoeging, omdat er dan zoveel in kas zit, dat het de gestelde € 25.000 overschrijdt. Vandaar dat er op deze post een positieve afwijking is.

Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.

4.7 Burgerzaken € 155.000 voordeel
Leges reisdocumenten € 68.000 voordeel
In 2023 zijn meer reisdocumenten aangevraagd dan verwacht. Bij de verwachte aantallen gaan we uit van het aantal documenten dat gedurende dat jaar verloopt. Vermissingen of aanvraag van extra documenten worden hier niet in meegenomen.

Inschrijven nieuwe buren € 35.000 voordeel
De extra  inzet voor inschrijving van arbeidsmigranten is uit een ander budget bekostigd dan aanvankelijk de bedoeling was.

Bevolking € 23.000 voordeel
In 2023 zijn er minder juridische advies kosten gemaakt dan in voorgaande jaren.

Overige vergunningverlening € 19.000 voordeel
Er zijn in 2023 meer vergunningen verleend, waardoor er meer leges zijn ontvangen dan begroot.

Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.

Deze pagina is gebouwd op 06/20/2024 16:16:50 met de export van 06/20/2024 16:09:01