8. Financiën

Wat heeft het gekost

.

.

Primaire Begroting 2023

Begroting na wijziging 2023

Wat heeft het gekost in 2023

Lasten

8.1

Algemene lasten en baten

126

-213

-73

8.2

Algemene dekkingsmiddelen

-1.893

-2.163

-2.951

8.3

Vennootschapsbelasting (VpB)

0

0

0

8.4

Onvoorzien

0

0

0

Totaal

Lasten

-1.767

-2.376

-3.024

Baten

8.1

Algemene lasten en baten

0

0

4

8.2

Algemene dekkingsmiddelen

89.449

96.264

98.087

Totaal

Baten

89.449

96.264

98.091

.

.

Primaire Begroting 2023

Begroting na wijziging 2023

Wat heeft het gekost in 2023

Storting in de reserves

-70

-6.530

-6.535

Onttrekking van de reserves

504

3.753

3.753

Resultaat

88.115

91.111

92.285

Analyse verschillen

Verschillen 2023 begroting na wijziging versus 2023 realisatie (incl. reservemutaties)

.

Begroting
na wijziging 2023

Realisatie
2023

Verschil

Onderverdeling beleidsvelden:

8.1

Algemene lasten en baten

-2.990

-2.851

139

8.2

Algemene dekkingsmiddelen

94.102

95.136

1.034

8.3

Vennootschapsbelasting (VpB)

0

0

0

8.4

Onvoorzien

0

0

0

Resultaat

91.112

92.285

1.173

een positief bedrag is een voordeel  
een negatief bedrag is een nadeel

Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht.

8.1 Algemene baten en lasten € 139.000 voordeel
Stimuleringsfonds € 47.000 voordeel
Het stimuleringsfonds voor innovatieve projecten voor het MKB, agribusiness, toerisme en gezondste regio kent een aantal lopende toekenningen die niet in 2023 zijn afgerond. Daarnaast loopt er nog een projectenvelop Ondernemen & innoveren waarbij nog afstemming plaats vindt met de provincie voor cofinanciering. Er werd verwacht dat deze uitgaven in 2023 gedaan zouden worden. Maar door het  langere proces om te komen tot overeenstemming heeft dit niet plaatsgevonden. We stellen voor dit budget over te hevelen.

Werkbudget accommodaties € 92.000 voordeel
Dit betreft een verrekening van voorgeschoten kosten. Deze zijn nu geboekt op de daarvoor inmiddels beschikbaar gestelde kredieten.

8.2 Algemene dekkingsmiddelen € 1.034.000 voordeel
Uit te keren vergoedingen OZB-woningen € 81.000 voordeel
De inschatting van de uit te keren vergoedingen is aan de hoge kant geweest. Dit ligt met name aan het feit dat het hogere aantal beroepszaken nauwelijks heeft geleid tot uitbetaling van meer proceskosten. Deze zaken zijn nog in behandeling bij de rechtbank en zullen naar verwachting pas in 2024 in de realisatie tot uitdrukking komen.

Baten OZB eigenaar woningen € 175.000 nadeel
De lagere opbrengsten zijn marginaal (2,2%) en het gevolg van diverse ontwikkelingen zoals een lagere areaalontwikkeling dan verwacht, bezwaar- en beroepsprocedures, afrondingen en overige omstandigheden die van invloed zijn op de heffing.

Baten OZB gebruikers niet woningen € 57.000 voordeel
De hogere opbrengsten zijn marginaal (2,1%) en het gevolg van een aantal positieve ontwikkelingen zoals areaaluitbreiding, afrondingen en overige omstandigheden die van invloed zijn op de heffing.

Algemene uitkering gemeentefonds € 421.000 voordeel
Zoals vermeld in de RIB van 20-2-2024 is dit het positieve effect van de december circulaire. Het voordeel is o.a. het gevolg van verschuivingen in hoeveelheden en maatstaven bij de berekening van het gemeentefonds.

Toeristenbelasting € 486.000 voordeel
In de gehele linie zijn in 2023 meer overnachtingen geweest dan verwacht. Verwachting was noodzakelijkerwijs mede gebaseerd op basis van informatie uit de coronajaren. En er zijn ook nieuwe uitbaters bijgekomen.

Baten vermakelijkheden retributie € 75.000 voordee l
Er zijn meer bezoekers dan verwacht. Dit geldt in het bijzonder voor Toverland. Verwachting was daarnaast mede gebaseerd op een voorzichtige schatting i.v.m. corona en weinig ervaringscijfers uit het verleden gezien de recente invoering van de vermakelijkheden retributie.

Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.

Deze pagina is gebouwd op 06/20/2024 16:16:50 met de export van 06/20/2024 16:09:01