Beleidsvelden

4.7 Burgerzaken

Wat hebben we gedaan?

Burgerzaken
In 2023 hebben we, in voorbereiding op de reisdocumentenpiek, tijdig nieuwe medewerkers aangenomen en geïnvesteerd in opleiding en inwerken, zodat er voldoende bezetting aan de balies is. Daarnaast hebben ons voorbereid om vanaf begin 2024 de nieuwe e-diensten voor “Versnelde aanvraag reisdocument” en “ Indienen toestemming reisdocument” in gebruik te kunnen nemen. Hiermee maken we een flinke efficiëntie slag. We hebben het inschrijvingsproces arbeidsmigranten geoptimaliseerd en een start gemaakt met collectieve inschrijvingen.

Het budget dat we ontvangen vanuit de Landelijke Pilot registratie niet ingezetenen hebben we benut om een functie Toezichthouder BRP aan het team burgerzaken toe te voegen. Hierdoor kunnen we het komende jaar stevig te investeren in het verhogen van de adreskwaliteit en de daarbij behorende controles en handhaving. Deze vacature is per 1 jan. 2024 ingevuld. Het project samenwerking met gemeente Venray, op gebied van burgerzaken is afgerond. Samenwerking blijft essentieel maar is niet meer in een formele samenwerkingsopdracht vastgelegd.

Bovenstaande ontwikkelingen en thema’s vragen om een strategisch ontwikkelplan burgerzaken. Dit om de gevraagde kwaliteit en dienstverlening te blijven waarborgen. Daarom hebben we het Ontwikkelplan burgerzaken opgesteld. Daarmee borgen en sturen we op vastgestelde doelstellingen.

(Digitale) dienstverlening
We hebben samen met de gemeente Venray de visie dienstverlening en bijbehorende inrichtingsprincipes opgesteld. We hebben ons voorbereid op de inwerkingtreding van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) en de Wet digitale overheid (Wdo). Deze wetten geven inwoners en ondernemers recht op veilige digitale dienstverlening met de overheid. We hebben ons formulierensysteem met Dimpact doorontwikkeld zodat we per aanvraagformulier een passend betrouwbaarheidsniveau voor de authenticatie met DigiD en eHerkenning in kunnen stellen. En we hebben samen met de CISO en de functioneel beheerders van andere dienstverleningsapplicaties een werkwijze vastgesteld voor het bepalen van het betrouwbaarheidsniveau. Ook hebben we samen met de vakteams het mogelijk gemaakt een aantal nieuwe producten en diensten digitaal aan te vragen.

Deze pagina is gebouwd op 06/20/2024 16:16:50 met de export van 06/20/2024 16:09:01