Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten in de rekening

1.1 Bevordering toerisme
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023.

1.1 MTB-route
Het project Mountainbike-route en verbinden Noord-Limburg is onderdeel van de Investeringsagenda Noord-Limburg. Het doel van het project is het verbinden van bestaande en het aanleggen van nieuwe mountainbike-routes in Noord-Limburg om een regionaal dekkende mountainbike-route te creëren. Het project heeft een looptijd van 1 april 2022 tot en met 31 december 2024.

1.1 Exploitatie Grandorse
De gemeente heeft de exploitatie van Grandorse tijdelijk op zich genomen. Momenteel zoeken wij naar een partij die de exploitatie wil overnemen. Gesprekken daarvoor worden naar verwachting in 2024 afgerond.

1.2 Afdrachten GKM Structuurvisie
Dit betreft de afdracht van de ontvangen GKM Structuurvisie gelden naar de reserve GKM.

1.2 Gebiedsgerichte aanpak
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023. Het betreft een langjarig doorlopende gebiedsontwikkeling waarvoor door de raad een eenmalig werkkrediet is verstrekt.

1.3 Visie veehouderij
 Met het uitvoeringsprogramma bij de visie veehouderij laat het college zien of de doelen uit de visie veehouderij haalbaar zijn en wat ervoor nodig is om ze haalbaar te maken. De looptijd van het uitvoeringsprogramma is tot 2026. HIervoor is eenmalig een budget beschikbaar gesteld, de gelden zijn evenredig verdeeld over de jaren 2022-2025.

1.5 Ketensamenwerking
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023. Dit budget wordt onder andere ingezet voor de ontwikkeling van een toekomstperspectief voor de boom- en sierteelt en de fruitcampus.

1.5 Strategische aan- en verkopen grond
Dit betreffen diverse aan- en verkopen van strategische grondposities.

1.5 Grondexploitatie bedrijventerreinen
Dit betreft de afdracht voor bovenwijkse voorzieningen. Jaarlijks hebben wij € 62.000 begroot, dit jaar is er geen afdracht geweest.

1.5 Project Zandmaas
Een bedrag van € 150.000 is de budgetoverheveling van 2022 naar 2023. De totale lasten zijn voor de realisering van de Centrale verwerkingsinstallatie aan het Raaiend te Grubbenvorst en de realisatie van de verkeersontsluitingsvariant. De incidentele baten bestaan uit de bijdrage van het CVI op basis van de hoeveelheid van het gewonnen zand en grind.

2.1 Invoering omgevingswet
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023.
Om de uitwerking en de realisatie van de omgevingswet te kunnen realiseren heeft de Raad incidenteel geld beschikbaar gesteld in onder andere jaarschijf 2023 voor de omgevingswet ten behoeve van visie, planvorming, opleiding en externe ondersteuning.

2.1 Flexwoningen, onderzoek huisvesting statushouders
Dit is een budget voor dekking van de onderzoekskosten voor het realiseren van flexwoningen op drie locaties binnen de gemeente Horst aan de Maas.

2.1 Centrumvisie Sevenum
Dit budget is voor de uitwerking en concretisering van de centrumvisie Sevenum en voor de uitvoering van kleinschalige kwalitatieve upgrading van het centrum.

2.1 Bijdrage klooster Griendtsveen
De gemeente heeft besloten een bijdrage van € 340.000 te doen in de herontwikkeling van het klooster in Griendtsveen. De eerste termijn van € 85.000 is in 2023 voldaan.

2.2 Gronden in exploitatie
Dit betreft de afdrachten van eigen grondexploitaties aan diverse reserves.

2.2 Advieskosten grondexploitatie
Dit is een bijdrage vanuit de algemene reserve bouwgrondexploitaties als dekking voor het maken van advieskosten voor grondexploitaties die nog niet zijn vastgesteld.

2.3 Verkeersmaatregelen
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023.

2.3 Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum
Dit betreft de budgetoverheveling 2022 naar 2023 voor de gebiedsontwikkeling Ooij-Wanssum.

2.3 Ontwikkelkader weerden Grubbenvorst Lottum
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023. In 2023 is bekend geworden dat het project uitgevoerd gaat worden in 2024-2026.

2.3 Parkeren algemeen
Dit betreft de ontvangst van een woningvereniging ten behoeve van de bouw van 12 appartementen voor het mobiliteitsfonds.

2.4 Vergroening openbare ruimte t.b.v. biodiversteit
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023.

2.4 Collegeprogramma voor groenmaatregelen
Bij de vaststelling van het collegeprogramma 2018 – 2022  -een vertaling van het coalitieakkoord ‘Krachtig Horst aan de Maas, Gezonde blik op de toekomst’- is werkbudget beschikbaar gesteld voor de uitvoering / realisatie van doelstellingen en maatregelen op het thema 5 beheer, openbare ruimte wonen en klimaatadaptie. Deze bijdrage wordt aangewend voor het klimaatadadaptief maken van de hofjes in de Nobertuswijk.

2.4 Beheer openbare ruimte stelpost college programma
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023.

2.4 Project Maasgaard
Dit betreffen de gemaakte kosten voor de uitvoering van de aan het project Maasgaard gelieerde projecten. Dekking vindt plaats via de Reserve Maasgaard.

3.3 Vergunningverlening wet milieubeheer
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023.

3.3 Duurzaamheid, klimaatgelden
Wij hebben een specifieke uitkering vanuit het rijk ontvangen voor dekking van kosten voor uitvoering van het klimaatbeleid, dit zijn de baten. De lasten zijn de inzet van personeel op gebied van klimaat en, voor een klein deel, communicatie.

3.3 Duurzaamheid, programma
Dit is de onttrekking uit de reserve duurzaamheid.

3.3 Energie-armoede aanpak
De baten bestaan uit een specifieke uitkering vanuit het rijk en een onttrekking uit de reserve programma energiebesparing. De lasten bestaan uit maatregelen voor isolatie van woningen en advieskosten.

3.3 klimaatgelden
Wij hebben een specifieke uitkering vanuit het rijk ontvangen voor dekking van kosten voor uitvoering van het klimaatbeleid, dit zijn de baten. De lasten zijn de inzet van personeel op gebied van klimaat en, voor een klein deel, communicatie.

3.3 Programma energiebesparing
De raad heeft het programma energiebesparing Horst aan de Maas vastgesteld. De dekking voor dit programma komt voor een deel uit rijksgelden en voor een deel uit een nieuw gevormde reserve.

3.3 Soortenmanagementplan-natuurinclusief isoleren
Dit is onderdeel van het programma energiebesparing Horst aan de Maas. Om de isolatie van woningen binnen onze gemeente op grote schaal aan te kunnen pakken moeten wij beschikken over een soortenmanagementplan.

3.3 Onderzoek A73 Maaslijn windenergie
Wij zijn een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om windmolens te bouwen in onze gemeente. Naar aanleiding van een motie in de raad van 7 november 2023 is dit onderzoek voor onbepaalde tijd stilgezet. De dekking van de kosten kwam uit de algemene reserve.

4.1 Lokaal gezondheidsbeleid en de Investeringsagenda regio: Vitaal en gezond
Noord-Limburg heeft de ambitie om in 2040 de gezondste regio van Nederland te zijn. In navolging op die ambitie en geïnspireerd door het landelijke preventieakkoord hebben zes Noord-Limburgse gemeenten (Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Venlo en Venray) samen met GGD Limburg-Noord, PxZorg en Syntein de handen ineengeslagen. Volledig in lijn met het gedachtegoed van Positieve Gezondheid is het doel van dit preventieakkoord om roken, overgewicht, alcohol- en drugsgebruik en eenzaamheid terug te dringen in Noord-Limburg.

4.1 Spuk gala gezondheid en ondersteuning
Dit betreft de verantwoording in 2023 van het thema gezondheid en ondersteuning binnen de Brede SPUK Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis (SGCS) 2023–2026. In dit kader hebben we een aanvraag ingediend voor de jaren 2023 tot en met 2026 van in totaal € 2.725.156. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om de afspraken in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord uit te kunnen voeren.

4.2 Energietoeslag
Het kabinet heeft middelen beschikbaar gesteld voor toekenning van de energietoeslag 2023. Alle inwoners die in aanmerking kwamen voor automatische uitbetaling hebben de energietoeslag in 2023 al uitbetaald gekregen. Alle overige inwoners kunnen tot en met 30 juni 2024 een aanvraag energietoeslag indienen. De energietoeslag kan tot en met 31 augustus 2024 aan rechthebbenden worden uitbetaald. Zoals besloten op 21 november 2023 zetten we de ontvangen rijksmiddelen hier volledig voor in. Een eventueel overschot verwerken we in de 2e bijstelling 2024.

4.2 Subsidie armoede- en schuldenbeleid
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023 van de afrekening budgetsubsidies 2022 - terugbetaling jeugdfondsen ad € 86.835.

4.2 Schuldhulpverlening
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023. Omdat we merken dat steeds meer inwoners moeite hebben met rondkomen. De inkomenspositie van onze inwoners staat onder druk. We hebben te maken met hoge inflatie, mede door de energiecrisis. Dit raakt zowel inwoners als ondernemers. Ook zien we meer ondernemers met complexe financiële problematieken.

4.2 Ondersteuning inwoners met financiële kwetsbaarheid en vrijval diverse budgetten sociaal domein
Dit betreft de oorspronkelijke budgetoverheveling van 2022 naar 2023. Hiermee werd beoogd de inzet die we in 2022 gestart zijn met een andere ondersteuning van inwoners met financiële kwetsbaarheid in 2023 en verder voort te zetten. In de 2e bijstelling 2023 hebben we dit budget laten vrijvallen om vervolgens te komen tot één transformatiebudget (zie onder 4.6) dat ruimte biedt om op een integrale manier te investeren in concrete acties ter versterking van de sociale basis, gezondheid en preventie.

4.2 Sociale werkvoorziening
Dit is de budgetoverheveling van 2022 naar 2023 voor dekking van tekorten van de NLW/WSW op basis van een ultimo 2022 gemaakte prognose. Inzet bleek in 2023 niet nodig omdat de NLW het resultaat over 2022 zelf heeft kunnen opvangen.

4.2 Onze Loods
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023. Gezien het succes van Onze Loods is volledige inzet hiervan in 2023 uiteindelijk niet nodig geweest.

4.2 Participatie trajectkosten
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023 om meer inwoners te laten meedoen.

4.2 Collectieve zorgverzekering inwoners laag inkomen
Vanaf 1 januari 2024 is het mogelijk voor inwoners met een inkomen tot 150% van het sociaal minimum om deel te nemen aan de collectieve zorgverzekering via onze gemeentepolis bij VGZ. Voorheen gold deze regeling voor inkomens tot 120% van de bijstandsnorm). De extra kosten worden gedekt uit het in de begroting 2023-2026 opgenomen incidentele budget voor verruiming van de inkomensgrens minimaregelingen en bijzondere bijstand.

4.3 Arbeidsmigranten
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023 voor de programmatische aanpak rondom arbeidsmigranten om uitvoering te geven aan de ambities die onze gemeente heeft.

4.3 Regionaal servicepunt arbeidsmigranten regiodeal 2022-2023
Arbeidsmigranten zijn van belang voor onze regionale economie. Daarmee is het ook belangrijk om hiervoor regionaal te voorzien in een goede informatievoorziening.

4.6 Wet Maatschappelijke ondersteuning
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023 voor de ontwikkeling van de 3 wijken aanpak. In 2023 hebben we dit niet hoeven inzetten omdat we voor financiële dekking gebruik hebben gemaakt van een regionale subsidie.

4.6 Ondersteuning mantelzorg
Dit betreft de dekking van de kosten voor mantelzorgondersteuning ten laste van de reserve mantelzorgondersteuning. De reserve bevat hiervoor geoormerkte middelen vanuit de storting restant HHT-middelen voor mantelzorgondersteuning in 2017. Deze dekking is incidenteel omdat in de begroting en meerjarenraming met ingang van 2022 jaarlijks € 85.000 wordt ingezet en daarmee 2025 het laatste jaar is waarin nog € 17.200 resteert. Hierna is de reserve leeg.

4.6 Compensatie energiekosten verenigingen en maatschappelijke organisaties
Dit betreft een incidenteel budget om verenigingen en maatschappelijke organisaties te kunnen compenseren wanneer die geconfronteerd worden met een gestegen energierekening. Verenigingen en maatschappelijke organisaties konden vanaf 1 april 2023 een aanvraag indienen over de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023. De regeling is inmiddels beëindigd.

4.6 Exploitatie gemeenschapshuizen, dekking aanloopsubsidie Gasthoes
Voor de eerste 4 jaar kan de stichting aanspraak maken op een startsubsidie. In 2023 hebben wij in de begroting een te verstrekken subsidiebedrag van € 150.000 opgenomen. Dit bedrag is ook als verplichting opgenomen in de jaarrekening. Het definitief uit te keren subsidiebedrag over 2023 wordt pas in de loop van 2024 duidelijk.  
4.6 Exploitatie gemeenschapshuizen, MFA Tienray
Voor de verbouwing van het MFA Tienray hebben wij € 200.000 onttrokken uit de reserve integraal accommodatiebeleid.

4.6 Exploitatie gemeenschapshuizen, beslispunten projectenrapportage
Het betreft een bijraming van de grondexploitatie omgeving Gasthoes Centrum Zuid ten laste van het vast actief revitalisering ’t Gasthoes voor € 107.302. Per saldo is dit een administratieve verrekening en heeft dit geen financieel effect. Deze is door middel van de projectenrapportage over boekjaar 2022 ter instemming aan de raad voorgelegd.

4.6 Duurzaamheid MFA's
Het betreft de subsidieverstrekkingen in het kader van duurzaamheid van maatschappelijke accommodaties met als doel het maximaal terugdringen van het energie- en materiaalverbruik bij nieuwbouw met een optimale toegankelijkheid.

4.6 Huisvesting statushouders
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023. Het restant is ingezet voor onderzoek naar flex-woningen.

4.6 Opvang vluchtelingen Oekraïne
Vanaf maart 2022 vangen we vluchtelingen uit Oekraïne op. Er is plaats voor 150 vluchtelingen uit Oekraïne, waar we van het Rijk een normvergoeding voor ontvangen. De kosten zijn de werkelijke geregistreerde kosten op dit beleidsveld.

4.6 Opvang asielzoekers Kasteelse Bossen
Aansluitend aan de crisis noodopvang in Grubbenvorst was de Kasteelse Bossen tot 10 januari 2023 ingericht voor de opvang van 150 asielzoekers. De kosten die we hebben gemaakt zijn bij het COA in rekening gebracht.

4.6 Jeugdige, kwetsbare en eenzame inwoners en vrijval diverse budgetten sociaal domein
Dit betreft de oorspronkelijke budgetoverheveling van 2022 naar 2023. Hiermee werd beoogd de extra ondersteuning die we in 2022 gestart zijn door corona verder voort te zetten. De ondersteuning is gericht op gezond gedrag van kwetsbare inwoners en het voorkomen van kwetsbaarheid. In de 2e bijstelling 2023 hebben we dit budget laten vrijvallen om vervolgens te komen tot één transformatiebudget (zie onder 4.6) dat ruimte biedt om op een integrale manier te investeren in concrete acties ter versterking van de sociale basis, gezondheid en preventie.

4.6 Transformatiebudget (BOVH) en Transformatiebudget (nieuw)
Dit betreft enerzijds de budgetoverheveling van 2022 naar 2023. En anderzijds de vorming van een nieuwe bestemmingsreserve Transformatiebudget sociaal domein. Dit is één transformatiebudget dat ruimte biedt om op een integrale manier te investeren in concrete acties ter versterking van de sociale basis, gezondheid en preventie.

4.6 Verbeterplan WIZ
Dit betreft budget vanuit het bidbook organisatieontwikkeling ter dekking van incidentele formatie voor het team Werk Inkomen en Zorg voor het implementeren van een nieuwe werkwijze die leidt tot meer kwaliteit.

4.6 Aanpak Grip op Onbegrip 2021-2025
Het Actieprogramma Grip op Onbegrip ondersteunt regionale, lerende netwerken. Daarin werken het sociaal-, zorg- én veiligheidsdomein samen voor mensen met onbegrepen gedrag. Grip op Onbegrip is een vervolg op het Actieprogramma Verward Gedrag. Dit vervolgprogramma richt zich op het regionaal verbinden van kennis en praktijk en het verder brengen van goede praktijken.

4.6 Spuk gala sociale basis
Dit betreft de verantwoording in 2023 van het thema sociale basis binnen de Brede SPUK Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis (SGCS) 2023–2026. In dit kader hebben we een aanvraag ingediend voor de jaren 2023 tot en met 2026 van in totaal € 2.725.156. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om de afspraken in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord uit te kunnen voeren.

4.6 Extra tweede kamer verkiezingen 2023
Door de val van het kabinet Rutte IV op 7 juli 2023 zijn er extra verkiezingen geweest op 22 november 2023. Ons reguliere budget voorziet niet in de dekking van de extra te maken kosten.

5.1 Kunst en Cultuur, subsidie Herbergh de Troost
Dit betreft een subsidie/vergoeding voor culturele programmering, innovatie en kwartier maken voor het Gasthoês voor een periode van 5 jaar.

5.1 Monumentenzorg, extra middelen voor erfgoed
De Raad heeft eenmalig geld ter beschikking gesteld voor het opstellen van een beleidsnota erfgoed van € 50.000 en een visie voor kasteel Huys ter Horst van € 10.000.

5.1 SPUK subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen
De specifieke uitkering is bestemd voor kosten die wij maken voor het oprichting van nieuwe bibliotheekvestigingen en of voor het verbeteren of doorontwikkelen van bestaande bibliotheekvoorzieningen. De specifieke uitkering kan worden ingezet tot uiterlijk 31 december 2025.

5.2 Breedtesport
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023.

5.2 Spuk gala sport, bewegen en cultuurparticipatie
Dit betreft de verantwoording in 2023 van het thema sport, bewegen en cultuurparticipatie binnen de Brede SPUK Sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis (SGCS) 2023–2026. In dit kader hebben we een aanvraag ingediend voor de jaren 2023 tot en met 2026 van in totaal € 2.725.156. De stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040. De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om de afspraken in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord uit te kunnen voeren.

5.2 Stelpost MIP
Conform het Raadsvoorstel bij het meerjarig investeringsplan (MIP) worden incidentele voordelen en nadelen met betrekking tot het investeringskader geëgaliseerd door een afzonderlijk gevormde reserve.

5.4 Het Nationaal Programma Onderwijs
Vanuit het rijk ontvangen we geoormerkt budget voor onze rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs tot en met schooljaar 2024-2025. De middelen zijn bedoeld om samen met scholen de basis van goed onderwijs verder te versterken.

5.4 Brandschade Dendron College
In juni dit jaar is er een brand ontstaan in een klaslokaal van het Dendron college. De schade is inmiddels hersteld, wij wachten nog op een uitkering van de verzekeraar. De schade expert heeft zijn rapportage doorgestuurd naar de verzekeraars, pas als zij akkoord gaan ontvangen wij de schadeuitkering. Deze kan lager zijn dan de werkelijke schade. Omdat de hoogte van de uitkering en het tijdstip van uitkeren nog niet bekend is namen wij in de tweede bijstelling alleen de lasten mee. Als de hoogte van de uitkering bekend is ramen we deze opbrengst bij.

5.4 Verbouwing basisschool De Doolgaard
Voor de verbouwing van De Doolgaard hebben wij een bijdrage vanuit de algemene reserve gedaan.

6.1 Regiodeal Landelijk Gebied uitvoering
het betreft een deel van de subsidie in het kader van de Regiodeal Noord-Limburg 1e tranche voor het project Programma Veiligheid. Realisatie van het project levert een veilig en passend woon- en leefklimaat in zowel het buitengebied als stedelijke en dorpse woonmilieus met actieve en vitale leefgemeenschappen. Een preventieve en een handhavende aanpak zullen gecombineerd worden ingezet.

7.2 Flexibel personeel
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023 die is toegevoegd aan het personeelsbudget.

7.2 Bidbook, dekking sociaal domein
Dit betreft de ingebrachte dekkingen uit diverse overgehevelde budgetten van het sociaal domein ten gunste van het bidbook (organisatiebrede organisatieontwikkeling). De dekkingen zijn specifiek bedoeld voor de uitvoering van het verbeterplan sociaal domein.

7.2 Bidbook, dekking gedeeltelijke rekeningresultaat 2021
Dit betreft de inzet van het gedeeltelijk rekeningresultaat 2021 ter dekking van de incidentele lasten (€ 200.000) en het restant dekkingstekort (€ 110.000) van het bidbook budget.

7.2 Verdere reductie ambtelijke organisatie
De verkoopopbrengst van de voormalige gemeentehuizen Grubbenvorst en Broekhuizenvorst is gestort in de algemene reserve vrij aanwendbaar en is gelabeld aan het organisatie ontwikkelbudget conform raadsvoorstel in de begroting 2014.

7.2 Verdere reductie ambtelijke organisatie (Ontwikkelbudget)
Bij de kadernota 2013 is besloten een (incidenteel) ontwikkelbudget beschikbaar te stellen van
€  5.000.000. Met deze middelen is geïnvesteerd in de verdere professionalisering en digitalisering van de ambtelijke organisatie. ("van vakmanschap naar meesterschap"). De dekking (baten) van de kosten vloeit voort uit de Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar.

7.2 Werkplek
Dit betreft de budgetoverheveling in verband met de ondersteuning van de organisatie op het gebied van bedrijfsvoering zoals uitbreiding c.q. optimalisatie van onder andere (digitale) werkplek (omgeving).

7.2 Projecten I&A
Dit zijn de budgetoverhevelingen van lopende projecten Informatisering en Automatisering uit 2022 die  worden gedekt uit de jaarlijkse storting ad €  350.000 in de Reserve Informatisering en Automatisering (Reserve I&A)

7.2 Project Squit
Dit betreft de budgetoverheveling in verband met de implementatie van de nieuwe omgevingswet.

7.2 Archiefbeheer
De gemeente heeft als wettelijke taak het openbaar maken van te bewaren archiefinformatie na 20 jaar (Overbrenging). Op dit moment is de nieuwe archiefwet van kracht en wordt de overbrengingstermijn teruggebracht van 20 naar 10 jaar. Archiefinformatie kan echter niet worden overgebracht voordat er voorbereidende werkzaamheden zijn verricht. Omdat de gemeente lange tijd geen prioriteit heeft gegeven aan en budget heeft vrijgemaakt voor het uitvoeren van de overbrenging is er een grote achterstand ontstaan waardoor eenmalig hogere kosten moeten worden gemaakt. Door gebrek aan geschikte kandidaten is het project later opgestart waardoor middelen naar 2023 zijn overgeheveld.

8.1 Stimuleringsfonds
Dit betreft de budgetoverheveling van 2022 naar 2023.

8.1 Vrijval reserve kapitaallasten
We hebben de administratieve handelingen vereenvoudigd waardoor alleen de afschrijvingslasten ten laste van de reserve kapitaallasten worden geboekt. De rentelasten worden, net zoals bij alle investeringen, geboekt ten laste van het exploitatie resultaat. Omdat de meeste stortingen in het verleden vanuit de algemene reserve vrij aanwendbaar zijn gedaan, storten we het saldo weer terug naar deze reserve.

8.1 Resultaat 2e bijstelling 2023
Het saldo van de 2e bijstelling 2023 is gestort in de Algemene Reserve vrij aanwendbaarconform raadsbesluit 19 december 2023.

Deze pagina is gebouwd op 06/20/2024 16:16:50 met de export van 06/20/2024 16:09:01